„Z prodeje levných produktů jsme neměli čisté svědomí,“ říká podnikatelka Lenka Holá

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Pravidelné posluchače Myšlením na vrchol, účastníky tištěného kurzu Improovio nebo čtenáře magazínu FC Premium Petra Casanovy vyzývám, aby se stali hostem mého podcastu a předali trochu inspirace dalším lidem. Této výzvy se chopila také podnikatelka Lenka Holá, která už se svou firmou Hydropool spas s.r.o. zpříjemňuje životy svým zákazníkům třicet let. Jak název firmy napovídá, firma se zabývá prodejem hydromasážních van, ovšem ne ledajakých. Kanadská společnost Hydropool se výrobou vířivek zabývá už přes 35 let a právě zlínské firmě Lenky Holé se podařilo získat exkluzivní zastoupení značky na prodej a servis pro Českou republiku. 

Lenka hned v úvodu našeho povídání přiznává, že ji k oboru přivedla čirá náhoda. Před třiceti lety začala pracovat v kanceláři pro malou firmu jejího přítele, která se zabývala stavbou bazénů. Postupně příteli pomáhala s podnikáním a přidávali nové produkty do portfolia. Největší inspirací jim však byla přítelova rodina v Kanadě. Právě od nich získávali nápady a právě díky jeho rodině se dostali ke kanadské společnosti Hydropool. „V devadesátých letech minulého století nebylo tak těžké rozjet nové podnikání. Lidé byli hladoví po věcech ze západu,” vzpomíná Lenka Holá v podcastu na podnikatelské začátky a popisuje, že právě radost, kterou viděli v očích zákazníků při každé realizaci, byla to, co ji na oboru bavilo.

Jako mnoho podnikatelů z jiných oborů i Lenka Holá měla tehdy ambice rozjet své podnikání ve velkém, a tak chtěla nabídnout vířivé vany i dalším zákazníkům, pro které nebyla kanadská kvalita finančně dostupná. „V podnikání jsme toho vyzkoušeli opravdu mnoho. Zkoušeli jsme dovážet levnější vany a bazény z Číny, hráli jsme si s myšlenkou vlastní výroby hydromasážních van, ale i například s dovozem obkladových materiálů okolo bazénu. Nakonec jsme ale zjistili, že prodej levných produktů není byznys pro nás. Nemohli jsme mít čisté svědomí z našich realizací, a tak jsme raději vsadili na kvalitu i s tím vědomím, že nemůžeme být firma pro každého. Jednoduše jsme zjistili, že prodej levnějších a méně kvalitních produktů není byznys pro nás. Že je to spíš byznys pro někoho, kdo je schopen svým zákazníkům říct – tak si poraďte, když jste chtěli ušetřit a koupili jste si levnou věc,” vysvětluje Lenka, jakým způsobem se profilovalo její podnikání a jak ji opustila myšlenka na byznys, jehož úspěch by měřila jen podle počtu prodaných produktů a dosažených tržeb.

Lenka si uvědomila, že je pro ni v podnikání důležité mít čisté svědomí a prožívat příjemné pocity. Potvrzuje tak to, co si vštěpují čtenáři nejnovějšího Improovia Udržuj vnitřní plamen, tedy že pokud chci v nějaké činnosti vytrvat, potřebuji v ní prožívat pozitivní emoce.  Ostatně i proto se Lenka raději zaměřila na užší cílovou skupinu lidí, kteří budou schopni ocenit kvalitu. V rozhovoru přiznává, že obstát v dnešním konkurenčním prostředí není snadné. Vířivka je přeci jen produkt, který si lidé nekupují několikrát za život. A tak je potřeba neustále získávat nové zákazníky. A právě zde Lenka Holá zužitkovává sázku na kvalitu, protože jsou to právě pozitivní reference a doporučení, co jim přináší stále nové zákazníky. V rozhovoru však potvrzuje to, co zažilo mnoho jiných podnikatelů, tedy že je nedávná covidová situace donutila změnit způsob komunikace a oslovování klientů.

Ve firmě nás není mnoho, stabilně okolo deseti lidí, s externisty asi patnáct. Zažili jsme také období, kdy nás bylo přes dvacet, ale brzy jsme pochopili, že to není pro nás. Zjistili jsme, že je pro nás v životě důležitější mít klid a pohodu než se někam hnát a budovat velkou firmu. Chceme zůstat malá rodinná firma, je pro nás důležité mít v práci přátele, a ne jen zaměstnance,“ popisuje Lenka klíčové uvědomění ze své podnikatelské cesty.

  • Jak je náročné pro malou firmu ze Zlína obstát proti větší konkurenci?
  • Dává smysl zápasit s cenou?
  • Opravdu se vyplatí vždy vsadit na kvalitu?
  • Proč si Lenka Holá nepřipouští obavu z inflace?
  • Co jí pomohlo vytrvat 30 let v jednom oboru?
  • Jak oslovují nové zákazníky?
  • Jak se jí daří nacházet balanc mezi prací a osobním životem?

I na tyto témata jsme se bavili ve společném podcastu. Stačí se jen zaposlouchat. Ať už v jakékoliv podcastové aplikaci, nebo přímo zde v přehrávači nad článkem.

© Lukáš Eder