„Zvykli jsme si na růst, ale teď musíme přijímat i nepříjemná opatření,” říká Ruslan Skopal, spolumajitel e-shopu Trenýrkárna

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Na začátku byli jen dva kamarádi, Adam a Ruslan. Dva studenti VŠE, kteří netušili, kam je život zavane, ale věděli, že nechtějí mít žádného šéfa. Proto se rozhodli pro podnikání a online obchod s oblečením jim přišel jako skvělý nápad. „Náš základní kapitál byl 14 000 korun. Za polovinu jsme postavili e-shop eobleceni.com a za druhou polovinu jsme chtěli zakoupit zboží,“ směje se Ruslan hned v úvodu našeho rozhovoru, když vzpomíná na začátky podnikání, a doplňuje: „Došlo nám, že s tak malým budgetem moc zboží nakoupíme, a tak jsme se začali orientovat jen na prodej spodního prádla. O čtyři roky později, někdy v roce 2012, nám jeden z dodavatelů nabídl k prodeji e-shop Trenyrkarna.cz.“ 

Ruslan Skopal s Adamem Rožánkem dosáhli s Trenýrkárnou za rok 2021 obratu 135 milionů korun a odeslali zákazníkům nad 700 tisíc kusů spodního prádla. Podařilo se jim vybudovat jedničku na online trhu s pánským spodním prádlem, ale vedle toho také v roce 2018 koupili značku Styx – českého výrobce spodního prádla. Aktuálně pracují na expanzi na evropské trhy, kde mimo jiné chtějí oslovit další zákazníky se značkou Nedeto. V úvodu podcastu ještě Ruslan s úsměvem vzpomíná: „Na začátku jsme si pletli hrubou marži se ziskem – a to jsme byli studenti ekonomky…“

  • Jak se podařilo dvěma kamarádům vybudovat stabilní firmu?
  • Jaké byly jejich ambice na začátku podnikání?
  • Jaké jsou dnes?
  • Proč dávalo smysl koupit Trenýrkárnu a nepokračovat v budování původní značky?
  • Proč dává smysl zavolat každému zákazníkovi?
  • Jak jim to pomohlo k efektivnějšímu podnikání?
  • Jak mají dva kamarádi rozdělené role ve firmě?
  • Plánují růst i v letošním roce?
  • Proč může být růst složitější, než předpokládali?

Čtenáři, kteří již prošli všechny pracovní listy v Improoviu Přepni mysl na lepší život, budou pravděpodobně jen souhlasně přikyvovat, až z Ruslanových úst v našem podcastu uslyší: „Dnes sice máme svoji výrobu a privátní značku Styx, takže nemusíme být závislí jen na marži, co nám dávají velké značky. Jenže vše má pořád své plusy a mínusy. S výrobou v Česku nemůžeme cenou konkurovat Číně ani Turecku. A upřímně v Maďarsku nebo v třeba v Německu zákazníka moc nezajímá, jestli ty trenky šila švadlena v Česku. A to nemluvím ještě o nákladech a cash flow ve výrobě.“ Co měl Ruslan na mysli, když zmiňoval cash flow? I to se dozvíte z našeho povídání a já věřím, že v rozhovoru s Ruslanem Skopalem získáte mnoho inspirace nejen pro podnikání, ale také pro osobní život. S Ruslanem jsme se bavili také například o tom, jak aplikovat nové věci do života nebo jaký je šéf a jak komunikuje s lidmi v týmu. Do rozhovoru se můžete zaposlouchat v každé podcastové aplikaci nebo přímo zde nad článkem.

© Lukáš Eder 

P.S. Pokud hledáte další inspiraci pro lepší život v podobě příběhů, myšlenek nebo rozhovorů a chcete hledat způsoby, jak přenést inspiraci do praxe, vyzkoušejte kurz tištěného Improovia. Ukázku z nejnovějšího vydání můžete zhlédnout zde.