
„Běžnou praxí ve firmách bývá, že se někdo stane manažerem nebo lídrem týmu, protože byl nejlepší v tom, co dělal. Někdo byl například nejlepší servisní technik nebo skladník a za odměnu byl povýšen. Manažerské dovednosti těchto pracovníků bývají potom často postaveny jen na nějakém selském rozumu nebo firemních procesech. Firmy už dnes ale vědí, že to nestačí a že je potřeba své nejlepší lidi dále vzdělávat,” zmiňuje v dnešním rozhovoru pro podcast Myšlením na Vrchol Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti Performia.
Lucie působí v personalistice už 18 let a z toho drtivou většinu své profesní kariéry věnovala právě společnosti Performia, která působí ve 30 zemích celého světa a pomáhá svým klientům nejen s náborem a výběrem nových zaměstnanců, ale také se vzděláváním či personálním auditem. Pravidelní čtenáři tištěného Improovia již dobře znají myšlenku: „Čím větší je naše vize, tím více lidí potřebujeme pro její naplnění.” Jenže kde hledat ty správné lidi a podle čeho poskládat ten opravdový dream team, který táhne za jeden provaz, a to za každých okolností? Také o tom jsme se rozpovídali v podcastu s ředitelkou české Performie.
„Pro mnoho firem a potažmo jejich HR manažerů je velmi pohodlné a snadné říct, že nejsou lidi,” vysvětluje Lucie, když cituji větu podnikatele Jiřího Halouska, jednoho z autorů Improovia, který rovněž před časem stanul jako host v tomto podcastu. I Jiří v našem rozhovoru řekl, že věta „nejsou lidi“ je jen výmluva pro ty, kteří si bojí položit otázku, proč ti lidé nechtějí pracovat v mé firmě?
„Na našem trhu existuje spousta krásných, malých, českých firem, o kterých není tolik slyšet. Tyto firmy dělají většinou úžasnou práci, ale není o nich moc slyšet, nemají tak silné PR. Aby tyto firmy získaly další skvělé lidi do svých týmů, musejí o sobě dát vědět a trochu ty lidi přilákat. A teď nemám určitě na mysli, jen aby lidem začaly ukazovat, jaké benefity ve firmě mají,” odpovídá Lucie, když se ji v podcastu zeptám, jakým způsobem a kde hledají firmy schopné lidi do svých týmů.
Chytří podnikatelé a manažeři si už dnes uvědomují, že pokud chtějí po svých týmech co možná nejlepší výsledky, tak potřebují zajistit, aby se lidi v jejich týmu cítili dobře. Chtějí ve svých lidech udržovat nadšení a vnitřní motivaci a možná si někteří z nich začnou uvědomovat, nebo si to možná přečetli v nějaké chytré knize, že je zapotřebí zaměřit se na tzv. firemní kulturu. „Raději používám slovní spojení ‚interní PR‘ než firemní kultura,” říká Lucie v našem rozhovoru a doplňuje: „Firemní kultura je často chápána jako něco, co nějak nastavíte a uměle vytvoříte. Najmete HR manažera, na poradě přednesete novou firemní kulturu, kterou si s radostí odsouhlasíte. Potom si najmete skvělou firmu, která natočí krásné video, jak se všichni v práci smějete, a tím začnete prezentovat svou firemní kulturu. Jenže tímto způsobem ta opravdová firemní kultura nevzniká, nelze ji uměle vytvořit, vzniká sama a chytrý manažer ji může jen podpořit a případně i řídit.”
- Jak rozpoznat tu opravdovou firemní kulturu?
- Proč je to důležité?
- Jaké jsou zásady pro nábor správných lidí do týmů?
- Jak se mění pracovní trh?
- Jak reaguje na náladu lidí ve společnosti?
Také těmto tématům jsme se věnovali v podcastu s Lucií Spáčilovou. V rozhovoru zaznělo mnoho myšlenek, které jen potvrzují to, co každé dva měsíce podrobně rozebíráme se čtenáři tištěného Improovia. Například aktuální vydání nese název Přepni mysl na lepší život a já jsem přesvědčený, že v dnešním rozhovoru najdete mnoho inspirativních myšlenek, které vám pomohou udržet to správné nastavení mysli v náročné době plné negativních informací.
© Lukáš Eder