„Když chcete vést tým, musíte ho nejdřív poznat,“ říká Lucie Spáčilová, CEO společnosti Performia

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Běžnou praxí ve firmách bývá, že se někdo stane manažerem nebo lídrem týmu, protože byl nejlepší v tom, co dělal. Někdo byl například nejlepší servisní technik nebo skladník a za odměnu byl povýšen. Manažerské dovednosti těchto pracovníků bývají potom často postaveny jen na nějakém selském rozumu nebo firemních procesech. Firmy už dnes ale vědí, že to nestačí a že je potřeba své nejlepší lidi dále vzdělávat,” zmiňuje v dnešním rozhovoru pro podcast Myšlením na Vrchol Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka společnosti Performia.

Lucie působí v personalistice už 18 let a z toho drtivou většinu své profesní kariéry věnovala právě společnosti Performia, která působí ve 30 zemích celého světa a pomáhá svým klientům nejen s náborem a výběrem nových zaměstnanců, ale také se vzděláváním či personálním auditem. Pravidelní čtenáři tištěného Improovia již dobře znají myšlenku: „Čím větší je naše vize, tím více lidí potřebujeme pro její naplnění.” Jenže kde hledat ty správné lidi a podle čeho poskládat ten opravdový dream team, který táhne za jeden provaz, a to za každých okolností? Také o tom jsme se rozpovídali v podcastu s ředitelkou české Performie.

Pro mnoho firem a potažmo jejich HR manažerů je velmi pohodlné a snadné říct, že nejsou lidi,” vysvětluje Lucie, když cituji větu podnikatele Jiřího Halouska, jednoho z autorů Improovia, který rovněž před časem stanul jako host v tomto podcastu. I Jiří v našem rozhovoru řekl, že věta „nejsou lidi“ je jen výmluva pro ty, kteří si bojí položit otázku, proč ti lidé nechtějí pracovat v mé firmě?

Na našem trhu existuje spousta krásných, malých, českých firem, o kterých není tolik slyšet. Tyto firmy dělají většinou úžasnou práci, ale není o nich moc slyšet, nemají tak silné PR. Aby tyto firmy získaly další skvělé lidi do svých týmů, musejí o sobě dát vědět a trochu ty lidi přilákat. A teď nemám určitě na mysli, jen aby lidem začaly ukazovat, jaké benefity ve firmě mají,” odpovídá Lucie, když se ji v podcastu zeptám, jakým způsobem a kde hledají firmy schopné lidi do svých týmů.

Chytří podnikatelé a manažeři si už dnes uvědomují, že pokud chtějí po svých týmech co možná nejlepší výsledky, tak potřebují zajistit, aby se lidi v jejich týmu cítili dobře. Chtějí ve svých lidech udržovat nadšení a vnitřní motivaci a možná si někteří z nich začnou uvědomovat, nebo si to možná přečetli v nějaké chytré knize, že je zapotřebí zaměřit se na tzv. firemní kulturu. „Raději používám slovní spojení ‚interní PR‘ než firemní kultura,” říká Lucie v našem rozhovoru a doplňuje: „Firemní kultura je často chápána jako něco, co nějak nastavíte a uměle vytvoříte. Najmete HR manažera, na poradě přednesete novou firemní kulturu, kterou si s radostí odsouhlasíte. Potom si najmete skvělou firmu, která natočí krásné video, jak se všichni v práci smějete, a tím začnete prezentovat svou firemní kulturu. Jenže tímto způsobem ta opravdová firemní kultura nevzniká, nelze ji uměle vytvořit, vzniká sama a chytrý manažer ji může jen podpořit a případně i řídit.” 

  • Jak rozpoznat tu opravdovou firemní kulturu?
  • Proč je to důležité?
  • Jaké jsou zásady pro nábor správných lidí do týmů?
  • Jak se mění pracovní trh?
  • Jak reaguje na náladu lidí ve společnosti?

Také těmto tématům jsme se věnovali v podcastu s Lucií Spáčilovou. V rozhovoru zaznělo mnoho myšlenek, které jen potvrzují to, co každé dva měsíce podrobně rozebíráme se čtenáři tištěného Improovia. Například aktuální vydání nese název Přepni mysl na lepší život a já jsem přesvědčený, že v dnešním rozhovoru najdete mnoho inspirativních myšlenek, které vám pomohou udržet to správné nastavení mysli v náročné době plné negativních informací.

© Lukáš Eder