„Japonci říkají, že naše miso je jako od babičky,“ říká Miloslav Laštovička z Kojibakers

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Už při práci na vysokých manažerských pozicích se Miloslav Laštovička zajímal o čínskou medicínu. Jeho koníček jej dovedl k objevení zcela nových pojmů, jako je koji, miso, misokoji, umami a další. A tento svět, který je i dnes pro mnohé lidi v Česku ještě naprosto neznámý, se stal pro Miloslava jednou velkou vášní. Na cestě potkal Honzu Kaberleho, se kterým dnes podniká, a společně v Hořovicích pěstují plíseň koji, základní prvek jejich produktového portfolia na e-shopu kojibakers.cz. Čtenáři seberozvojového magazínu Improovio už vědí, že když je člověk ve své vášni dostatečně vytrvalý, tak úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. A podobně je to v případě Miloslava Laštovičky

Stále si ještě lámete hlavu s těmi divnými a neznámými pojmy? Nejlépe vám je vysvětlí sám Miloslav Laštovička v podcastu Myšlením na vrchol, který si můžete poslechnout v jakékoliv podcastové aplikaci nebo v přehrávači, který je umístěn nad tímto článkem. Škoda jen že nemůžete ochutnat. Možná byste byli stejně příjemně překvapeni jako já, když mi Miloslav během pár vteřin před natáčením podcastu „uvařil“ chutnou polévku z jeho misa. A pokud se poslechem podcastu rozhodnete prozkoumat svět tradiční japonské gastronomie, tak společně s ním objevíte i chuť umami, která je vedle slané, sladké, kyselé a hořké chuti oficiálně uznávaná jako pátá chuť.

Podcast ale určitě nebude zajímavý jen díky novým informacím, které získáte o produktech a kultuře, jež je spojena s plísní koji. Zajímavý je i samotný podnikatelský příběh s těmito netradičními produkty. Alespoň tedy z našeho pohledu netradičními. Na začátku podnikání byli tři společníci, ale dnes jsou už jen dva. Na začátku byli klíčovými zákazníky luxusní restaurace a na koncové spotřebitele neměli podnikatelé v plánu vůbec cílit. O miso z Hořovic byl mezi kuchaři velký zájem, ale se zavřenými restauracemi ani s tím nejlepším jídlem díru do světa neudělají. Klíčoví zákazníci nemohli prodávat, a tím pádem nemohli ani nakupovat. A tak musel Miloslav se svými společníky začít hledat jiného zákazníka. Jenže jak představit produkt Českému zákazníkovi, když jej vlastně vůbec nezná? Japonci používají miso pastu především jako ochucovadlo do jídla, ale jak takový produkt dostat k českému zákazníkovi, když s ním nemá žádné zkušenosti? V ten moment přišel nápad na tzv. „miso polévky“. Jednoduchá a rychlá příprava přírodního pokrmu bez chemie. „To je přece trend. To musí fungovat,“ řekli si podnikatelé z Hořovic a začali tvořit. 

Vedle toho se Miloslav pustil do studia online marketingu a po pár úspěšných kampaních na Facebooku už věděl. Ono to opravdu funguje! Miso polévky si již oblíbilo tisíce českých zákazníků, ale uznání za miso z Hořovic získávají podnikatelé také od Japonců. Ti mnohdy nemohou uvěřit, že jejich národní pochoutku dokážou dva Evropané z Česka připravovat na tak vysoké úrovni. „Někteří dokonce říkají, že naše miso z Hořovic je jako od babičky,“ usmívá se Miloslav, když v rozhovoru zapáleně vypráví o světě, který mi ještě do nedávna neřekl vůbec nic. Zaposlouchejte se do našeho společného povídání a získejte nové informace nejen ze světa tradiční japonské gastronomie, ale i trochu té inspirace a zkušeností pro lepší život. A pokud hledáte ještě více inspirace nejen v podnikatelských příbězích, ale i nástroj, který vás podpoří v každodenním růstu, vyzkoušejte magazín Improovio a získejte šikovného průvodce na cestě k lepšímu životu. V samostatných výtiscích, ale také ve formě předplatného je magazín k dispozici zde.

© Lukáš Eder