POWERPOINT: Psychologické triky ve slidech (3/3). Název grafu, typ grafu, co na první slide?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Graf. Vizuální hračka, bez které by dle mnohých prezentace snad už ani nebyla prezentace. Úplně to vidím, jak jsem ještě jako test-manažerka skončila svou prezentaci boardu ohledně plánovaných školení testingu mého týmu. Nastalo ticho, zvednul se vedoucí oddělení a zahřměl: „Slečno Boušková, prezentace to byla vskutku dobrá, ale jak to, že jste tam neměla žádný GRAF?!“
Usmála jsem se: „Podle mě zde nebyl potřeba. Kam byste jej zařadil Vy?“
Nevěřícně se na mě podíval: „No, prostě někam!
Aneb když máš graf, narvi ho tam…
Průšvih ale je, když ho tam narvete úplně blbě, a on, místo aby Vám pomohl, celou prezentaci nesmyslně zkomplikuje, zasekne a pošle ji ke dnu. Dnes to bude nejen o grafech ve Vašich slidech.

Tak už jdeme do finále! Díky posledním dvou podcastům, podcastu #41 a podcastu #42 už víte, že co slide, to jedna myšlenka, jste obeznámeni s tím, že odrážky používat můžete, ale s rozumem a tak, aniž abyste nutili své diváky k multitaskingu. Také už víte, co znamená, že videa v prezentaci jsou jako návštěvy tchýně. Jednou dvakrát do roka to bohatě stačí, víc ne. Pokud jste dané slidové podcasty a články s nimi spojené ještě neslyšeli nebo nečetli, určitě tak učiňte, jinak – jak já tomu říkám – Vaše slidové know-how nebude kompletní.

Dnes se zaměříme na 3 poslední pravidla:

PRAVIDLO Č. 7: NÁZEV ROVNOU KŘIČÍ VO CO GO!
„Spotřeba vody v Africe“, „Sledovanost jednotlivých kanálů českých televizí“, „Komunikační nástroje ve firmách“. Úplně se vidím. Byla jsem v sedmé třídě a paní učitelka mi zadala úkol udělat referát na téma: „První světová válka“, a pak jsem byla na vysoké a téma mé diplomové práce zněl: „Optimalizace skladby laminátové lyže“.

Teď, když nad tím přemýšlím, tak je mazec, že si ten název pamatuji doteď. Jsou zkrátka věci, které se nezapomínají… Ale jsou věci, které by se zapomenout měly, a jednou z nich je NAZÝVAT GRAFY JAKO REFERÁTY. Člověk pak zírá na křivku v grafu a netuší, na co se má teda soustředit, natož co tím jako básník myslí. Graf by měl rovnou obsahovat v názvu HODNOTÍCÍ SOUD! Musí zde zkrátka zafungovat nesmrtelná metoda KV = kouknu a vidím.

Co to znamená v praxi?
→ Tedy místo: „Sledovanost kanálů českých televizí“,
→ tam frkněte třeba „Česká televize byla nejsledovanějším kanálem“, 

→ nebo místo „Komunikační nástroje ve firmách“,
→ tam rovnou napište „E-mail je nejpoužívanějším komunikačním nástrojem naší firmy“.

Jo, asi si řeknete, že je to delší a že jste to ještě nikdy nikde neviděli. Ano, je to delší, zato ale tento slide zcela bez problémů projde billboardovým testem, o kterém jsme mluvili v podcastu #41 (pokud jste tento podcast ještě neslyšeli, ze srdce doporučuji, shrnuji tam první 3 pravidla geniálních prezentačních slidů). A to, že jste podobné tituly grafů ještě nikdy nikde neviděli? To mě mrzí, protože to znamená, že jste museli zažít plno ne zcela kvalitních a dobrých prezentací – se mnou máte možnost být součástí revoluce v prezentování, tak hurá do toho.

PRAVIDLO Č. 8: JÁ JSEM 3D DUHOVÁ VÍLA A KDO JSI TY?
3D efekty patří do muzeí iluzí nebo do kina, ale určitě je, moc prosím, necpěte do grafů. Sice ty vystouplé a zaoblené hrany vypadají cool, ale pokud jste profík, měly by Vás ve výběru v Powerpointu nechávat zcela chladným. Jejich ohromnou nevýhodou je, že na první pohled mohou diváka zmást a působit nečitelně. Díky perspektivě totiž nějaké procento sem tam zanikne a Vy na první pohled nedokážete rozeznat, jestli v komunikačních nástrojích hned po e-mailu tedy frčí Facebook se 78 %, nebo Skype se 70 %. Protože oba sloupečky vypadají ve 3D grafu skoro stejně vysoké.

A další věcí jsou barvy. Pamatujte si, že v jednoduchosti je krása. To, co chcete zvýraznit, zvýrazněte třeba krásně červenou nebo zelenou barvu, ostatní podsložky grafu nechte šedivě, světle modře, světle zeleně. Zkrátka volte takovou barvu, která bude jasně signalizovat: „Tohle není podstatný, na tohle se nedívej, zaměř se na ten krásný výrazný sloupec vedle.“

Já osobně miluji, když moji klienti popustí uzdu své fantazie. Například minulý týden jsme řešili spotřebu vody v jedné firmě a k vizualizaci jsme místo nudných koláčů nebo sloupečků použili náčrty vodních cisteren s kohoutkem, nebo v jedné automobilce jsme krájeli procentuálně auta. Nebo pokud hodnotíte nějaké procentuální zastoupení osob, ve stylu „každý třetí člověk v ČR“, pak nasázejte vedle sebe na slide třeba 10 šedivých panáčků a každého třetího vybarvěte. Je to zábavnější a mnohdy i srozumitelnější než třetinová výseč uprostřed slidu.

PRAVIDLO Č. 9: CO NA PRVNÍ SLIDE?
Tak schválně, kolik z Vás má na prvním slidu název své prezentace (opět v tom pitomém referátovém stylu) a jméno? Vsadím se, že kdo teď tento podcast posloucháte, tak jste právě přimhouřili obě oči a podezíravě se zeptali sami sebe: „A co je na tom jako špatně, Boušková?“

Všechno! První slide Vám budí první dojem a účelem prvního dojmu je vzbudit pozornost, zvědavost. Jen tak Vás lidi budou poslouchat, protože jste si je chytli hned na začátku. Na první slide tedy dejte obrázek, který vtipně doplní Váš úderný začátek k tématu. Teď ve středu jsem ladila s klientkou prezentaci na téma digitalizace účetnictví ve firmách, titulek jsme vymyslely geniálně: „Digitalizace – Konec účetních v Čechách?“, zkrátka bomba. První slide ale byl celý černý, s velkým nápisem uprostřed a vpravo dole byla vyobrazena malá robotická ruka, na kterou akorát přilétal motýl. Tedy „nuda pruda“ a ještě zcela nelogická nuda pruda. Co má společného účetnictví s robotickou rukou, a hlavně motýlem? 

Zmenšily jsme název a přes celý slide jsme daly vyděšený obličej ženy, za kterou létaly účetní výpisy. A úspěch. Prezentace slavila ohromný úspěch a já jsem i za svou klientku strašně ráda! Tedy, nebojte se toho, hned prvním slidem vzbuďte pozdvižení, fakt mi věřte, nemůžete šlápnout vedle.

Tak co, přátelé, bavilo Vás to? Já doufám, že ano, a moc bych si přála, abyste všichni, co mě posloucháte, začali nad slidy jinak přemýšlet a hlavně jinak je i začali dělat. Buďte příkladem, moc Vás o to prosím. Staňte se se mnou součástí revoluce prezentování.

Znáte někoho, komu by tyto články a podcasty mohly pomoci? Kdo by v nich našel inspiraci?
Sdílejte je, prosím, se svými kolegy, přáteli, s rodinou. Zároveň budu ze srdce vděčná za reakce, jak se Vám dnešní podcast líbil, jakou jednu větu nebo myšlenku si odnášíte právě a zrovna Vy.

Jestli ještě nejsme v kontaktu, tak určitě si mě najděte na jakékoliv síti, kterou používáte, LinkedIn, Facebook, Instagram, kde denně sdílím inspiraci a kousek sebe. Zároveň každé úterý dopoledne posílám svým odběratelům newsletterů nálož tipů a triků do e-mailu. Mrkněte na web www.petrabouskova.cz. 

Těším se na Vás příště, hvězdy!