POWERPOINT: Psychologické triky ve slidech (2/3). Pozice obrázku, odrážky a kotva

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Psal se rok 1984, srpen, bylo horko k padnutí, když si Robert na předzahrádce zapálil a přemýšlel, jak lidem usnadnit něco odprezentovat. Bez tužky, propisky a haldy papírů. Robert Gaskings, viceprezident společnosti Forethought, típnul cigaretu a zasedl zpět ke svému stolu. Měl nápad. Trvalo tři roky a ještě mnoho vypálených cigaret, než roku 1987 spatřil světlo světa první software pro tvorbu prezentační grafiky. Zrodil se námi všemi milovaný a zároveň tak srdečně nenáviděný PowerPoint.

V minulém díle, respektive v prvním díle naší třídílné série o slidech, jsme si probrali a vysvětlili 3 základní pravidla skvělých slidů, a to pravidlo č. 1: Jeden na jednoho, pravidlo č. 2: Kolik slidů máš, tolikrát jsi člověkem a poslední sexy pravidlo Videa jsou jako návštěvy tchýně. Abyste rozklíčovali, co se pod jednotlivými pravidly skrývá, na to si musíte pustit podcast č. 41.

Dnes Vám tu odtajním další 3 super pravidla zajímavých slidů, bez kterých ani nelezte na podium. A věřte mi, od teď už na slidy a prezentace celkově nikdy nebudete nahlížet stejně.

PRAVIDLO Č. 4: ZÍREJ DO SLIDU, FRAJERE!
Zažili jsme to všichni, máte myšlenku, kterou chcete dát na slide, a říkáte si: Ty, ale chtělo by to nějaký obrázek, aby to bylo zajímavější. Stáhnete si obrázek nějaké vysmáté osoby, popřípadě dvou osob, jak si podávají ruce (mimochodem, jako kdyby na internetu neexistoval žádný jiný symbol spolupráce než dvě stisknuté ruce), mrsknete to přes půl slidu a myslíte si, že máte vystaráno. Prdlačku. Takový obrázek ve finále může udělat větší paseku, než kolik přinese užitku. Dbejte na to, aby obrázek vedl pozornost do středu slidu, resp. na text na slidu, ne ven ze slidu.

Vezměte si, že si vygooglíte třeba takového vysmátého podnikatele v košili, který skáče (opět je skákající zaměstnanec z nějakého důvodu klasický symbol štěstí a radosti v práci – což ve mě vzbuzuje pocit, že jsem asi nikdy nepracovala na těch správných projektech, protože kolem mě nikdo nikdy hystericky nekřepčil, ani nehopsal s rukama nahoře. Nicméně si stáhnete „týpka“, který skáče a kouká při tom doleva… Pamatujte si, že jeho i Vaše radost může být tatam, pokud jej i umístíte doleva. Odvádíte pozornost ze slidu ven, publikum je zmatené a neví, kam se má koukat.
Takže hopsala posuneme doprava, tím pádem jeho pohled směřuje doleva na prázdný prostor na slidu, kam umístíme text. Voila, psychologicky správně rozvržený slide je na světě!

PRAVIDLO Č 5: ODRAŽ TO, NEPOKAŽ TO!
A to je to tady! To, na co jste čekali. Kolik textu může být na slidu? Opět se tu setkáváme s několika pravidly a názory různých odborníků.
Já třeba nejsem ten typ školitele, který by Vám řekl: „Všechno smaž, odrážky jsou zkázou lidska.“ Podle mě je to blbost. Dle mého názoru odrážky dokážou perfektně posloužit svému účelu v momentě, kdy s nimi správně pracujete.

Ale… Abyste s nimi mohli moudře nakládat, musím Vám teď zničit jeden dětský sen, jedno přesvědčení, něco, čemu bláhově věříte, ale ještě nikdy se Vám to nepovedlo, a to se fakt snažíte. Posaďte se, nalijte si panáka a já to řeknu… Multitasking neexistuje! Ne, fakt ne. Ani ženská ho neumí! Multitasking neexistuje ani ve světě prezentací. Lidé buď čtou Vaše odrážky a veškerý text, který jste nasypali na slide, nebo se soustředí na Vás a poslouchají Vás. Nic mezi. Respektive… Možná se Vaše publikum urputně snaží Vás poslouchat a při tom číst, dělat to najednou. Ale věřte mi, totálně je to psychicky i energeticky oddělá. A to co? To nechcete.

Pro pobavení: Několikrát jsem tuto tezi testovala na různých workshopech. V jeden moment jsem se zastavila a ještě před tím, než jsem překlikla na další slide, jsem všem zúčastněným zdůraznila: „Prosím Vás, to, co se ukáže na dalším slidu, nečtěte a jenom mě poslouchejte.“ Co myslíte, jak to dopadlo? No jasně, všichni automaticky sjeli pohledem na text, a i když jsem viděla, jak to s nimi trhá a mlátí a fakt se snaží dívat se na mě, zrak je vždy zradil a vše si přečetli, nehledě na to, jaké opičárny jsem tam v těchto cenných vteřinách dělala já. Jeden z účastníků workshopu se mi dokonce svěřil: „Peti, já Ti nevím, podle mě, i kdyby ses tu v těch pár vteřinách svlékla do naha, já bych to normálně asi nezaznamenal, já to prostě musel přečíst, jinak by mě to sežralo zaživa.“

Odrážky tedy ano, ale sypejte je na slidu postupně. Nejsem fanda krouživých a teatrálních příletů a odletů, ale v rámci odrážek je opravdu nechte se objevovat postupně dle toho, o jakém bodu právě mluvíte.

Nedávejte více než 3 odrážky na slide. V případě, že jste třeba akademici nebo „ajťáci“ a právě jste se z této informace nervově sesypali, tak že jste to Vy, můžete jich tam dát 5. Ale proboha ne víc! Když už jsme u těch čísel, mozek nám funguje na čísla 3, 5 a 7. Když mu naservírujete odrážky pouze 2, podvědomě čeká na třetí, a když tam naservírujete bodíky 4, mozek se vzepře tím, že první nebo čtvrtý bod zkrátka zapomene.

Přece jenom, beru Vás jako publikum jemně pokročilejší, které základní PowerPointové rady zná, ale pro úplnost k tomuto tématu – odrážky nejsou věty, odrážky nejsou úryvky textu, odrážky nejsou vždycky potřeba. Textem komunikujte opravdu jenom důležitá čísla, jména, klíčová hesla, popř. statistiky. Nic jiného, žádné květnaté rozvášnění se nad tématem.

PRAVIDLO Č. 6: UKOTVI TO!
Na firemních slidech často vídáte někde v rohu zastrčené logo. Má to svůj psychologický důvod. I když to teď možná bude znít jako totální hovadina, opravdu náš mozek funguje tak, že když se na každém slidu stále něco opakuje a on už ví, že i v dalším slidu tam v rohu bude logo, cítí se v bezpečí. Je tam něco, co je stabilní, nemění se a dodává to až uklidňující pocit: „Ať se dál bude dít cokoliv, to logo tam zase bude.“ Osobně jsem největší fanda loga vpravo dole, protože nahoře většinou překáží nadpisu, ale umístění té Vaší kotvy nechám na Vás.

Paráda! Dnes jsme zvládli další 3 pravidla božských slidů, a to pravidlo č. 4: Zírej do slidu, frajere!, pravidlo č. 5: Odraž to, nepokaž to! a Ukotvi to!, pravidlo číslo 6. Příště, dámy a pánové, příště po hlavě vlétneme do velkého finále!

Znáte někoho, komu by tyto články a podcasty mohly pomoci? Kdo by v nich našel inspiraci?
Sdílejte je, prosím, se svými kolegy, přáteli, s rodinou. Zároveň budu ze srdce vděčná za reakce, jak se Vám dnešní podcast líbil, jakou jednu větu nebo myšlenku si odnášíte právě a zrovna Vy.

Jestli ještě nejsme v kontaktu, tak určitě si mě najděte na jakékoliv síti, kterou používáte, LinkedIn, Facebook, Instagram, kde denně sdílím inspiraci a kousek sebe. Zároveň každé úterý dopoledne posílám svým odběratelům newsletterů nálož tipů a triků do e-mailu. Mrkněte na web www.petrabouskova.cz. 

Těším se na Vás příště, hvězdy!