4 zabijáci úspěchu moderní doby

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Snažím se v tomto podcastu mluvit především o pozitivních vlastnostech úspěšných lidí, které nám mohou být inspirací pro lepší život každého z nás. Každý z nás jsme naprosto unikátní a jedinečný mix nejrůznějších pozitivních i negativních charakterových vlastností. A každá z těchto vlastností vychází, respektive je stvořena skrze naše chování, chcete-li naše každodenní návyky. Protože je to právě to, co děláme každý den a co má opodstatnitelný vliv na kvalitu našeho myšlení, a tím pádem kvalitu našeho života. Uvědomujeme si ale, kolik našich návyků ohrožuje zdroj našich myšlenek, tedy náš mozek? Dokážete si například představit, že byste závodili ve starém, zrezlém a nefunkčním autě? Nebo že byste odjeli v takovém autě na dovolenou? Asi těžko, viďte? Chceme-li s naším vozem dosahovat cílových destinací bez zbytečných potíží, věnujeme mu potřebnou péči a servis. A podobně bychom měli přistupovat také k našemu mozku. Jaké návyky mají neblahý vliv na naše myšlení, a tím pádem také na kvalitu života?

1. ZABIJÁK – NEPOHYB

Návyk číslo jedna je nedostatečný pohyb. Jasně, tohle určitě neslyšíte poprvé. Způsob života lidí v moderní společnosti za uplynulých sto let obrátil závratným způsob. Většina z nás se přesunula k sedavému zaměstnání, ať už za volant, nebo do kanceláře. A poslední dva roky to vše bylo ještě umocněno různými restrikcemi, kde jsme byli doslova uzavřeni ve svých domovech a někteří už ani nevytáhli paty z domu. Nevím, zda si toho všímáte taky, ale spousta přátel kolem mě tak nějak nabrala na objemu. A abych byl naprosto upřímný, i já patřím mezi ně. Prakticky by se dalo říct, že covid téměř vymazal pohyb z našeho života. A ať už si to budete chtít přiznat, nebo ne, má to neblahý vliv nejen na náš zevnějšek, ale také na kvalitu našeho myšlení. I mozek potřebuje pohyb. Když člověk „vykydne“ na celý den u televize, tak je večer snad více unavený, než když se celý den hýbal a dělal nějakou fyzickou činnost. A přitom není nutné hned si najímat trenéra a kupovat permanentky do posilovny, v zásadě jen stačí využívat všechny drobné příležitosti, které nás vybízejí k pohybu. Nejezdit výtahem, jít do práce pěšky, projít se se psem, projít se s tříděným odpadem cíleně ke kontejnerům v dalším bloku města a podobně. A jestli už vás teď napadá výmluva: na to nemám čas, tak mám na ni jednoduchou odpověď. Máte! Když chcete…

2. ZABIJÁK – PŘEINFORMOVANOST

Druhým návykem a zabijákem úspěchu v moderní společnosti je syndrom FOMO – Fear of missing out: závislost na informacích. Máme neustále potřebu všechno vědět a získávat nové informace. Pořád kontrolujeme e-mailovou schránku, nečinně „scrollujeme“ na sociálních sítích a očekáváme nějakou novou senzační zprávu. Hlavně aby nám něco neuniklo. Docela by mě zajímalo, kolik tak v průměru spotřebuje průměrný dospělý Čech GB dat za jeden den. Žijeme v informační době, době doslova závislé na datech. Naše mysl je neustále přehlcená množstvím informací, a tak se není čemu divit, že se není schopna koncentrovat. Znám lidi, kteří se pyšní tím, že podcasty poslouchají ve dvojnásobné rychlosti, aby jich zvládli poslechnout co nejvíce a ušetřili tím čas. Skutečně je ale být na co pyšný? Tlačit do sebe ještě více informací za kratší dobu? Za efektivní prací vidíme hlavně rychlost. K čemu nám ale taková rychlost je, když odvedeme špatnou a nekvalitní práci? Udělat co nejvíce práce za co nejkratší dobu nesvědčí ani naší práci, ani nám samotným. Myslím, že stresu a tlaku už máme v dnešní době dost, tak proč si jej přidělávat ještě takto nesmyslně?

3. ZABIJÁK – JEDNÍM ZADKEM NA 10 ŽIDLÍCH

S tím do určité míry souvisí i třetí negativní návyk pro úspěch, který také znáte jistě moc dobře. Je to starý dobrý multitasking. Když mi občas někdo z posluchačů pošle otázku do mého e-mailu a zeptá se mě, jak zvládám multitasking, má odpověď má jen dvě slova. Nedělám ho. Proč bych také měl, jaký to má smysl? V tomto případě se držím zásady: Kdo dělá moc věcí najednou, nedělá žádnou pořádně.  Zkuste se proto více zaměřovat na skutečně důležité úkoly. Když pracujete na počítači, cíleně si vypněte všechna upozornění na e-maily nebo zprávy. Docela často se lidé diví, jak je možné napsat každý den jeden podcast na nové téma, k tomu psát magazín a dělat ještě další práci. Nemohou uvěřit, že je možné něco podobného stihnout. A na to vám můžu jen říct, že v momentě, kdy se plně nesoustředím pouze na psaní, udělám polovinu práce. Jakmile moje mysl zaregistruje, že mi přišel nový e-mail, okamžitě začínám pozorovat, jak mi myšlenky utíkají novým směrem. Skákat z jednoho úkolu na druhý nám dělá jen v hlavě chaos a jeho vedlejším efektem je zbytečná prokrastinace. Naplánujte si během dne bloky, kdy se chcete soustředit na práci a kdy se cíleně budete flákat. Pro kvalitu svého myšlení uděláte to nejlepší, co můžete. Jeden z výzkumů lidského mozku například zjistil, že lidé, kteří provádějí více úkolů, mají menší hustotu v přední cingulární kůře, v oblasti zodpovědné za empatii a kognitivní a emoční kontrolu. Proto v zásadě platí, že čím více multitaskingu provádíte, tím více škodíte své mysli.

4. ZABIJÁK – KVALITA „VEŠKERÉHO“ STRAVOVÁNÍ

Ani čtvrtý zlozvyk (negativní návyk) pro vás nebude překvapením. Je to nezdravá strava. Ovšem pozor! Nemám na mysli jen zdravé jídlo, jako je fastfood a podobně. Že potřebujeme dostatek vody a kvalitního jídla, je asi jasné. Teď mám hlavně na mysli nekvalitní stravu pro naši mysl v podobě nekvalitních informací. Jaké si myslíte, že bude mít na vaše myšlení dopad, pokud budete každý den sedět přilepení u televize a jen sledovat nesmyslné seriály a reality show? A jako tečku na závěr si ještě večer přečtete bulvární zprávy? Co vám tyto informace přinášejí do života? Pro mě je to podobné, jako byste ráno vstali, sedli si v nějakém fastfoodu a pod tlakem do sebe hrnuli colu, burgery, hranolky a všechny podobné dobroty. Asi si dokážete představit, jaké dopady by to mělo pro vaše tělo a jeho postavu. Naprosto stejné dopady má pro kvalitu vašeho myšlení konzumace nekvalitních informací. 

Víte, co je podle mého na zabijácích úspěchu asi to nejhorší? Že všechny jsme schopni dělat v jeden moment. Sedneme si k televizi – nemáme pohyb – sledujeme seriály = nekvalitní strava pro mozek. U toho sledujeme sociální sítě a přepínáme kanály – FOMO a multitasking dohromady. A aby toho nebylo málo, tak ještě v posteli usínáme s mobilem v ruce. Potom se divíme, že nás nic nenapadá nebo že se cítíme vyčerpání, řešíme time management a říkáme si, že nic nestíháme.

  • A máme se snad čemu divit?
  • A jak moc jste podlehli návykům moderní doby vy?
  • Uvědomujete si, jak je důležité se jim vyhýbat, a máte třeba nějaký tip, jak se vám to daří?

Pokud ano, zkuste mi jej zaslat na můj e-mail [email protected] a společně se mnou inspirovat další posluchače tohoto podcastu. Třeba jim tak uděláte úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder