Jak Gary Vaynerchuk získává emoční kapitál pro svůj byznys?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Mluvil jsem o laskavosti jako o vlastnosti, která nám pomáhá vybudovat skutečné životní bohatství. Někdo by mohl snadno namítat a možná si říká, že tomu tak není. Už slyším, jak někdo špačkuje: „Co to zase mele o laskavosti? Podnikání, byznys a kariéra není o laskavostech, ale především o budování kapitálu. Mně nikdo zadarmo nic nedá, tak proč bych měl bejt laskavej vůči někomu jinýmu?“ Máte někdo na to takový názor? OK, do určité míry jasně, proč ne, do určité míry máte pravdu. Ale i tak, zkuste tuhle teorii na chvíli opustit a řekněte si znovu slovo LASKAVOST.  Od jakého slova je odvozené, z jakého slova vyplývá? Vidíte tam to slovo Láska? A copak nic nezískáte, když někomu dáváte svou lásku? Copak nic hodnotného nezískáte? Láskou určitě nezískáte finanční kapitál. Ale peníze přeci nejsou jediná hodnota v životě. A teď bych byl nerad, aby to vypadalo, že na penězích nezáleží, jsou samozřejmě součástí bohatého života a důležité pro náš život, alespoň tak, jak jsme si jej v naší společnosti nastavili. Láskou ale získáváte možná něco mnohem hodnotnějšího, získáváte totiž emoční kapitál

Na tohle téma se mi líbí úvaha podcastera a podnikatele Garyho Vaynerchuka. Předpokládám, že tohle jméno neslyšíte poprvé, a nemyslím si, že zrovna tohle je typ člověka, který by na první pohled dělal něco jen tak nebo dával někomu něco, aniž by nevěděl, že by z toho něco získal v budoucnu. I Gary sám říká, že se nikdy nebojí dávat, projevovat soucit nad průměrnými lidmi a pomáhat jen tak. Proto například rád chodí na rozhovory do malých podcastů, i když jsou to vlastně jeho konkurenti. A tím, že jim on přijde do jejich podcastu, tak jim vyskočí křivka poslechovosti asi o stovky procentních bodů. Nicméně si uvědomuje, že čím víc dává jen tak, čím více je laskavý, tím více roste jeho reputace a tím více emočního kapitálu vybuduje.

Teď si možná někdo z vás pořád říká: „A k čemu mi to jako bude, k čemu nám jen ten emoční kapitál?“ Je to v zásadě jednoduché. Když pro někoho vykonáte nějaký dobrý skutek, uděláte mu tím radost, potěšíte ho, aniž by to sám očekával. Vyvolává to v něm pozitivní emoce. Jsou to tak silné emoce, že se zapíšou hluboko do jeho podvědomí. Vždycky, když vás ten člověk potká, tak první pocit, který mu jeho podvědomí nabídne, jsou právě tyto pozitivní emoce. Ten člověk se prostě bude cítit dobře, bude z vás mít dobrý pocit. A vy taky přece nikdy nevíte, kým kdo bude za pět let. Třeba i on vám bude moct jednou oplatit vaši laskavost, až to nebudete čekat. Teď ale nechci, abyste si mysleli, že byste měli být laskaví, aby vám byl někdo zavázaný. O tom to prostě není. 

Představte si ale situaci, že jste podnikatel, obchodujete třeba s kosmetikou nebo ve financích. To je jedno. Uděláte pro někoho nějakou laskavost, jen tak. Dáte mu tím spoustu svého času a do něj vložíte odpovídající množství lásky. Dáváte tomu člověku obrovskou hodnotu. Ta hodnota se nikde neztratí, i když není třeba teď hned vidět. Ale jednou třeba bude někdo, kdo se v okolí toho, pro koho jste vykonali ten laskavý čin, zmíní, že potřebuje zrovna to, s čím vy obchodujete. Na koho si myslíte, že si jako první vzpomene ten, vůči němuž jste byli laskaví? Koho mu připomene jeho podvědomí? Často pak ten člověk ani neví, jestli jste dobrý obchodník, možná ani nezná váš produkt a neví, jak děláte svou práci, ale prostě vás má zapsaného přes pozitivní emoce, a tak vás doporučí, předá kontakt nebo podobně. Najednou dělá vlastně laskavost on pro vás. Požádali jste o to, ale on vám vede klienta a nic za to nechce.

To je podle mě emoční kapitál. Podnikatelé a obchodníci neustále vymýšlí, jak co nejlépe udělat svůj marketing, jak co nejlépe budovat svou osobní značku, svůj osobní brand. Natáčejí videa, stráví stovky hodin měsíčně na sociálních sítích, cpou do toho spousty svého finančního kapitálu, ale často zapomínají právě na ten emoční kapitál. Vlastně na tu karmu. Jak se říká, karma je zdarma.

Občas mi přijde, že spousta lidí je toho názoru, že když jsem podnikatel nebo byznysmen, tak laskavý přístup není na místě. Je potřeba mít ostré lokty, být naprosto nekompromisní a rázný ve svém vystupování. To samozřejmě platí, v dnešním světě je to prostě potřeba. Ale to neznamená, že musíme být u toho všeho i bezohlední. Mimořádné úspěšní lidé si moc dobře uvědomují, jak je důležité projevovat laskavost a budovat emoční kapitál u lidí ve svém okolí. 

Když postavíte své bohatství na bezohledném přístupu, jací si myslíte, že tam budou pracovat lidé? Slyšeli jste někdy přísloví: Ryba smrdí od hlavy?  I bezohlední lidé vybudovali velké společnosti a vydělali spoustu peněz, ale pro tyto lidi nikdo nic neudělá jen tak. A jak se říká, jednou jsi dole a jednou zase nahoře. A kdo si na vás vzpomene, až nebudete mít nic a nebude mít co dát, když jste stavěli svůj život jen na základě finančního kapitálu? Když budete laskaví k lidem ve vaší společnosti, k vašim zaměstnancům nebo svým podřízeným, jsme si jistý tím, že nikdy nemůžete nic ztratit, ale jen získat. Ti lidé se nebudou chovat bezohledně ke svým kolegům, k vaší společnosti, majetku v ní a taky k projektům, na kterých pracují. Naopak, budete-li laskaví, budou i oni mít touhu posouvat společnost dál, budou pomáhat budovat tu vaši osobní vizi.

Pravdou zkrátka je, že zlo plodí ještě větší zlo a dobro ještě větší dobro. A že laskavost nikdy nezůstane bez odměny, vždycky vás někdo pozoruje. Proto nemějte strach z laskavosti. Lidé, kteří jsou ochotni druhým dávat, vždy získávají mnohem víc. A já jen doufám, že i ti největší skeptici uznají, že být laskavý nám přece jenom v životě něco dává a že můžeme dělat něco jen pro dobrý pocit. Já třeba beru jako laskavost každou zprávu a komentář od vás, mých posluchačů. Vím, že vás k tomu vyzývám na konci každého dílu, ale i tak když se rozhodnete mi napsat, tak mi to udělá radost, takže je to vlastně laskavost. Díky moc za ni, díky za odběr mého podcastu a mějte úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder