Praktické tipy pro vyrovnaný a bohatý život

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Když se učíme něco nového nebo stojíme před nějakou novou výzvou, tak zcela přirozeně zažíváme nervozitu a stres. Hodláme udělat něco, co jsme ještě nikdy neudělali. Je to zcela nové, tak naprosto přirozeně zažíváme obavy a strach, zda daný úkol zvládneme. Jsem si jist, že si vzpomenete na situaci ze svého života, kdy jste něco podobného zažili. Tyto pocity vytvářejí na naši osobnost určitou formu tlaku. Do jisté míry je takový tlak zdravý a má sílu vybičovat nás až k neuvěřitelným výkonům. Když je ovšem tento tlak až příliš velký, tak má stejnou sílu nás zahnat do kouta, něco pokazit nebo naše snažení naprosto vzdát. Jak ale poznat správnou míru tlaku? Který tlak je ten, co nám slouží, a který nám už škodí?

Nad tímto tématem jsem se zamýšlel v několika posledních podcastech. Pokud jste je neslyšeli a zajímá vás jak chápat podobný tlak, budu rád, když se k nim vrátíte. Nepochybuji, že vám pomohou k dalšímu zamyšlení a uvědomování si jak pracovat
s tlakem, vznikajícím v naší mysli. Konkrétně jsem v nich zmiňoval, že je prakticky nemožné se tlaku vyhnout nebo se snažit o to, aby v naší mysli žádný nevznikal. Měli bychom se spíš snažit o jakousi rovnováhu myšlenek, kteréžto na naši osobnost vytváří tlak.

Formy strachu

Jak jsem již říkal, tlak v podobě stresu z nejistoty nebo strachu zažíváme zcela přirozeně. Úkolem strachu je chránit nás před nebezpečím. Kdysi, když jsme byli ještě lovci v jeskyních nebo žili ve středověku, zažívali lidé nejčastěji strach o své životy. Ovšem dnes už tento strach moc často nepociťujeme. V dnešních dobách mnohem častěji zažíváme jiný druh strachu – strach o naše ega, o naše společenské statusy, strach
z nedostatečných výsledků. Kdykoliv se dostaneme pod tlak, je dobré si uvědomit, jaké důsledky to může mít pro náš život. Myslím tím, zda nás může na životě ohrozit. A tím se dostáváme k první naprosto jednoduché technice, která nám bude pomáhat udržovat tento tlak v rovnováze.

1. prostředek pro rovnováhu mysli – NADHLED 

Velmi často se totiž dostáváme pod tlak, aniž bychom si vlastně uvědomovali proč. Naše vědomí jako by v tu chvíli bylo paralyzované a my jsme nebyli schopni racionálně přemýšlet. A ono to tak vlastně ve skutečnosti i je. Protože když stojíme před nějakou novou a velkou výzvou, před něčím, co jsme ještě nikdy nedělali a s čím nemáme žádnou zkušenost, naše mysl se přepíná do módu autopilota a stará se především
o to, aby ochránila náš život. Mně osobně například pomáhá (když pociťuji nějaké podobné stavy) metoda, kdy se jednoduše zastavím, zhluboka nadechnu a snažím se získat nadhled nad danou situací. Když se totiž dokážeme podívat na náročné životní situace z nadhledu a oprostíme se od emocí, jež v ten daný moment zažíváme, tak dokážeme zapojit i náš rozum a hodnotit danou situaci racionálně. Proto bych označil nadhled jako první prostředek, se kterým budeme udržovat naši mysl v rovnováze.

2. prostředek pro rovnováhu mysli – VÁŠEŇ

Vášeň je další věci, která nám k rovnováze pomůže. Zkuste si nacítit nějakou situaci ze svého života, kdy jste prožívali skutečnou vášeň nebo touhu něčeho dosáhnout. Vybavujete si takovou situaci? Když začnete v životě po něčem toužit, tak už samotná tato touha něčeho dosáhnout, něco získat nebo v ideálním případě se někým stát, ve vaší mysli vyvolává určitou formu tlaku. A právě tahle forma je ten správný tlak, díky kterému chcete vystupovat ze své komfortní zóny. Je to síla, co vás bude motivovat a díky které si vlastně ani nepřipustíte, že by hrozilo nějaké nebezpečí.

3. prostředek pro rovnováhu mysli – ODPOVĚĎ

Když je člověk hnaný touhou a vášní, tak snadno přehlédne něco, z čeho by někdo jiný měl strach. A když něco podobného přehlédneme, tak nás to zcela logicky nemůže paralyzovat, tím pádem to na naši osobnost nevyvíjí zbytečný tlak a udržuje naši mysl
v rovnováze. Jedním z nejsilnějších prostředků, jak posílit v sobě svou touhu a vášeň, je definovat si své vlastní PROČ. Odpověď na otázku Proč chci něčeho dosáhnout se stává vnitřním motorem naší osobnosti, který v nás prakticky neustále vzbuzuje touhu a vášeň. Čímž se tato odpověď stává jedním z dalších účinných prostředků, díky kterým udržujeme naše myšlenky v rovnováze.

Možná že jste také zažili situaci například v práci nebo jinde, kdy vás někdo zavalil nesčetným výčtem úkolů, cílů a očekávání. Zkuste si opět vzpomenout na takovou situaci, kdy jste byli zavaleni prací. Jaké emoce člověk zažívá? Je to většinou pocit, že nevíme, kde dřív začít. Úkolů se na nás v jednu chvíli valí tolik, že se opět ocitáme pod obrovským tlakem. Znám například lidi, kteří jsou na dovolené a poslední dva dny už mají stres
z toho, co je zase čeká v práci. Vědí, že budou mít plnou e-mailovou schránku, že na ně budou čekat nevyřešené úkoly a podobně. A s tímto nastavením jdou do práce. Co si myslíte, že se stává realitou, když přicházíte s tímto nastavením mysli? Nastává stres, tlak a chaos. Jsme zavaleni prací a energie, kterou jsme načerpali během zaslouženého odpočinku, je okamžitě pryč.

Jedním z častých pravidel úspěšných lidí je, že se snaží vyhýbat multitaskingu. Oni se tomu ale nevyhýbají proto, že by nebyli schopni dělat víc věcí najednou. Je to především proto, že si uvědomují, že když investují v jeden čas stejnou energii do více věcí, tak to jednoduše znamená, že ani jednu z nich nemohou dělat naplno. Dělají věci déle, což snižuje jejich efektivitu, snadněji dělají chyby, a to opět jen zvyšuje další stres a tlak.

4. prostředek pro rovnováhu mysli – PRIORITIZACE, VYHÝBÁNÍ a UVĚDOMOVÁNÍ

Proto bych jako jednu ze zásad pro dosáhnutí rovnováhy tlaku v naší mysli označil prioritizaci našich úkolů, vyhýbání se multitaskingu, a vlastně i uvědomování si smyslu dané věci. Pokud vás někdo ve vašem okolí zavaluje úkoly, kteréžto vás dostávají do stresu, zajímejte se, proč je důležité daný úkol udělat. Díky tomu v něm snadněji uvidíte smysl, budete jej umět lépe zařadit do priorit i si najít energii pro co nejlepší výsledky. 

Jak zaznělo v jednom z předchozích podcastů, krása se skrývá v jednoduchosti. Přál bych si, aby pár dnešních tipů pomohlo každému z vás dosáhnout větší rovnováhy ve vlastním životě. Jak už bývá u mě zvykem, budu samozřejmě také rád, když kterýkoliv
z posluchačů Myšlením na vrchol nebo čtenářů webu improovio.cz projeví chuť podělit se zase o svůj tip, který naopak jemu pomáhá podobné rovnováhy dosáhnout. Své metody a prostředky mi můžete psát na e-mailovou adresu [email protected].

A POZOR! Toho z vás, kdo mi pošle ten nejzajímavější tip, odměním dárkem. Jednomu z vás daruji roční VIP členství v našem programu Improovio. Každé dva měsíce tak obdržíte porci článků, inspirace a úkolů v tištěném magazínu (ukázka zde), přístup na mastermindová setkání, ale i mnohem víc.

Už teď se těším na vaše soutěžní tipy a také na to, až se společné uvidíme. Tímto závěrem nepochybuji, že jsem řadě z vás udělal dnešním podcastem úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder