Co rozhoduje o naší vytrvalosti a úspěchu?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Proč byste řekli, že se lidé pouští do podnikání? Spousta lidí, kteří jsou někde zaměstnání a nikdy nepodnikali, sní o tom, že by se také mohli stát podnikateli. Někteří z nich se dokážou rozhodnout a začnou podnikat. Jiní naproti tomu jen mluví o tom, že by rádi podnikali, ale nevědí v čem, poněvadž nemají žádný nápad ani podnikatelský záměr. Rádi by ale podnikat začali, a to přesto, že nevědí v jakém oboru. Takže nevědí, co by měli dělat. Tito lidé nikdy předtím nepodnikali, tudíž ani nevědí, jak a kde začít. Avšak co hůř, oni ani nevědí, proč by začít podnikat měli. A tím jsme pojmenovali hlavní důvod, pro který se tito jedinci nikdy nestanou skutečnými podnikateli. Spousta lidí se rozhoduje pro vlastní podnikání především díky vidině lepšího životního standardu nebo bohatství. Vidí okolo sebe podnikatele, jak bydlí v okázalých domech, jezdí na luxusní dovolené a prohání se v krásných drahých vozech. Kdo by nechtěl žít takový život? Jeden by si pomyslel, že tato představa přesně definuje něco, čemu se za mořem říká „american dream“. Myslí si, že přesně takhle vypadá skutečný…

Úspěch 

Nechci a nemůžeme zpochybňovat, že by podobný životní styl nepatřil k úspěšnému životu. Upřímně jsem ale asi ještě nepoznal podnikatele, který by mi řekl, že se rozhodl pro podnikání jen z toho důvodu, aby byl v životě bohatý a žil v luxusu. Když se totiž bavíte se skutečně úspěšnými, šťastnými a bohatými lidmi, tak si můžete všimnout, že většina z nich mluví o svém podnikání úplně jinak. 

Zrovna jsem dokončil druhé vydání tištěného magazínu Improovio (ukázku z magazínu si můžete nechat zdarma poslat zde), ve kterém jsem mimo jiné udělal rozhovor s jedním z úspěšných podnikatelů – Janem Jirovcem. Dlouhodobí a pravidelní posluchači podcastu Myšlením na vrchol neslyší toto jméno poprvé. Honza byl hostem našeho podcastu zhruba před rokem. Je jedním z pěti členů investorské skupiny Patero a se svou firmou Logio letos plánují roční obrat 280 milionů korun. 

Cesta obchodníka za touhou po svobodě

S Honzou jsem si povídal o jeho podnikatelské cestě. Z pozice běžného obchodníka ve firmě se jednoho dne rozhodl rozjet vlastní podnikání. Na jeho přístupu k podnikání se mi líbí, že už od samotného začátku neuvažoval o podnikání jako o nástroji, díky kterému se stane bohatým nebo díky kterému dosáhne jeho život většího luxusu. Ostatně už jako obchodník ve firmě se rozhodně neměl špatně. Honzovi prakticky nic nechybělo. Měl hezké služební auto, nadstandardní plat a výhody, které by mu mohl leckdo závidět. Přesto se ale rozhodl jít do rizika a rozjet vlastní byznys. Honza mimo jiné také přiznal, že přišlo období, kdy na tom nebyl během podnikání zdravotně, finančně ani psychicky moc dobře. A právě to, jak se mu podařilo vše změnit a obrátit, je tématem našeho rozhovoru v tištěném Improovio magazínu. 

Rád bych se spíš zaměřil na důvod, proč se Honza pro podnikání vlastně rozhodl. Když jsem mu tuto otázku položil (už tehdy se jako úspěšný obchodník ve firmě měl pravděpodobně lépe než většina lidí ve společnosti), Honza mi odvětil, že jeho motivem rozhodně nebyly peníze ani bohatství. Řekl mi, že jeho hlavním motivem pro vlastní podnikání byla tehdy touha po svobodě

Uvědomil si, že jako obchodník a zaměstnanec bude vždy závislý na rozhodnutí někoho jiného a mnohdy to mohou být rozhodnutí, se kterými nebude moci nic udělat. Současně ale tato rozhodnutí mají jednoznačně vliv a dopad na jeho život. Životní styl, který tehdy jako úspěšný obchodník žil, byl prakticky závislý na rozhodnutí někoho jiného. A právě to se stalo tím hlavním důvodem rozhodnutí rozjet vlastní byznys. 

Při rozhovoru jsem si uvědomil, že podobný přístup a myšlení má společné mnoho podnikatelů, se kterými jsem měl už možnost si povídat. Rovněž jsem si uvědomil, že tito lidé se nestali bohatými a úspěšnými podnikateli proto, že jejich jedinou touhou a motivem k úspěchu bylo získat bohatství. Jejich motivace vždy vycházela zevnitř. Záměry podnikatelských činností se samozřejmě odlišovaly, ale to, co tyto podnikatele spojuje, je právě ta vnitřní touha po svobodě, sebedůvěra a silná víra ve svůj úspěch. 

Podnikání

Když jsem se Jana Jirovce zeptal, co pro něj jako pro člověka obecně toto slovo znamená, tak se chvíli zamyslel a odpověděl, že podnikání vnímá jako nástroj, se kterým má každý člověk příležitost změnit svět. Zamysleme se nad touto myšlenkou. Kdo byl vždy iniciátorem změn, které se udály ve světě a okolo nás za posledních deset let? Byli to snad nějací volení politici u řečnických pultů? Nebo snad vojevůdci, či dokonce celé národy? Ani omylem. Byli to jednotlivci. Podnikatelé, kteří měli natolik silnou a jasnou vizi, že s ní dokázali změnit celý svět. 

Pro okrajový příklad můžeme pohlédnout na žebříček nejbohatších lidí světa. Elon Musk kdysi mluvil o tom, že auta budou jezdit na elektřinu, a lidé jej tehdy nazývali bláznem. Jaké je dnes realita? Všechny automobilky přecházejí na elektřinu a oficiálně ukončují vývoje spalovacích motorů. I Bill Gates měl kdysi vizi operačního systému, který budou umět ovládat běžní lidé. A v podobném duchu bychom mohli pokračovat. Bylo ale snad motivem těchto podnikatelů, kteří změnili svět, získat jen bohatství a luxusnější život, nebo jejich záměr vycházel úplně z jiného zdroje? Myslím, že odpověď dokáže každý najít sám.

Dnešním podcastem bych chtěl především říct, že pokud sami přemýšlíte o změně svého života a cítíte nějakou touhu po lepším životě, zkuste se nejprve zamyslet, z jakého zdroje tato touha vychází. Mám za to, že podobně zamyslet by se měl každý, kdo se rozhoduje o velké životní změně, protože právě zdroj naší motivace rozhoduje o naší vytrvalosti na cestě za lepším životem. Doufám, že vám dnešní epizoda přinesla nějaké zamyšlení do života. Jestliže vás napadá cokoliv, o co byste se rádi podělili, budu jako vždy velmi vděčný, když se mi se svými dotazy, zkušenostmi, myšlenkami, názory, ale i konstruktivními námitkami svěříte. Můj e-mail je [email protected].

Ze srdce si přeji a doufám, že všichni prožijete úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder