Proč je tak těžké žít lepší život?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Chtít v životě víc je tak nějak asi přirozené pro každého z nás. Spousta lidí by byla ráda zdravější nebo by chtěla mít lepší bydlení, draží a rychlejší auto či zajímavější práci. Avšak méně už je těch, kteří jsou schopni říct, co by chtěli na svém životě zlepšit. Ještě méně z nich je ovšem schopno věřit, že zlepšení jejich života je možná, a jen hrstka lidí svůj život skutečně zlepší.

Co nám brání v lepším životě? Proč stále tak málo lidí dokáže svůj život změnit k lepšímu?

Co si budeme říkat. O většině věcí, o kterých v podcastu mluvím, jistě neslyšíte poprvé a pravděpodobně pro vás nejsou až tak převratné informace. Ale když víme, co musíme udělat, abychom se měli v životě lépe, tak proč je tohoto zlepšení schopna stále jen hrstka lidí ve společnosti?

Pravdou je, že absolutně nezáleží na tom, co vše v životě víme a jaké máme k dispozici informace a vědomosti. To jediné, na čem záleží, je, jak s těmito vědomostmi nakládáme, tedy – co skutečně v našich životech děláme. I proto jsem začal společně s dalšími autory Improovia tvořit nový pracovní magazín (zde si z něho můžete nechat zaslat ukázku), jehož jediným a prostým cílem je zamýšlet se nad svým životem a převádět získané zkušenosti, informace a myšlenky do života každého z nás. Magazín je součástí nového programu Improovio, kde se chceme společně s vámi zabývat principy životních změn do hloubky. Je to prakticky měsíc a kousek, co jsme do programu spustili registraci nových členů. S některými z nich jsem měl už tu možnost setkat se osobně a ani nevíte, jakou radost člověk zažívá, když vidí, jak skvělí lidé v naší společnosti jsou. Pochopil jsem velmi rychle, že se do programu přihlásili přesně ti lidé, kteří chtějí na svém životě změnit něco k lepšímu. Chtějí někam vyrůst. Chtějí…

Lepší život

Co konkrétně si pod tímto slovním spojením představíte vy? Máte představu, v jakých oblastech svého života byste se chtěli mít lépe? Zkoušeli jste si někdy napsat nějaký seznam přání a v něm, co vše byste chtěli na svém životě zlepšit?

Docela mě překvapilo, jako málo lidí je schopno sepsat si podobný seznam. Jako by se tito lidé báli mít přání. Jako kdyby si tito lidé mysleli, že si nezaslouží lepší život. Raději druhým závidí, pomlouvají je a kritizují, ale sami se zmůžou možná jen na lítostivé myšlenky. Jako by říkali: „Proč jsem nemohl mít v životě větší štěstí?

Naštěstí vím, že tito lidé podcast Myšlením na vrchol neposlouchají a už vůbec by je nenapadlo koupit si seberozvojový magazín, aby mohli začít pracovat na svém lepším životě. Ano, čtete naprosto správně. Skutečně čtete – pracovat na lepším životě. Myslím si totiž, že tohle je první uvědomění, které by mělo nastat po tom, co začneme věřit ve svůj lepší život. Toto uvědomění nám vlastně říká, že náš současný život, a to v jakékoliv oblasti, je pouze výsledkem našich minulých činů. Chceme-li tedy změnit náš život k lepšímu, potřebujeme změnit i naše chování, a to především to chování, které nemáme tak úplně pod kontrolou. Je to chování vyplývající z našeho podvědomí, z našich návyků a zlozvyků. A jelikož vím, že můj podcast naopak poslouchají lidé, kteří se chtějí rozvíjet a uvědomují si, že vylepšení života je pouze v jejich rukou, tak je mi taky jasné, že jste se už několikrát sami ve svém životě pokoušeli něco změnit. Kolik z těchto změn se vám ale podařilo dotáhnout až do úspěšného konce a u kolika z nich jste to zvládli?

Já sám mám ve svém životě několik nezdarů, kdy jsem měl velkou chuť a touhu něco změnit, ale brzy jsem si sám uvědomil, že se zase chovám tak, jako bych o žádnou změnu nestál. Většina lidí, když zjistí, že opět pohořeli, že se jim zase nepodařilo změnit své chování, tak z toho bývají většinou smutní a rozmrzelí. Povětšinou si tito lidé povzdychnou: „Achjo, tak už jsem to zase nedokázal.“ I já sám jsem si kolikrát takto povzdychával. Až později mi ale došlo, že lamentováním jen zmenšuji šance dokázat ve svém životě skutečnou změnu. Podobné povzdychy a nálady v naší mysli vyvolávají negativní myšlenky. Ty mají za následek i negativní emoce, ze kterých většinou vyplývají i negativní činy.

Příklad: Když třeba zjistíte, že jste zase neudrželi své chutě na uzdě, a začnete z toho mít blbou náladu, většinou to následuje výsledek, že smutek zajíte nějakou s nezdravou „prasárnou“, a tím jen potvrzujete svůj nezdar. Zkrátka a dobře negativní myšlenky nás vždy povedou jen k negativnímu chování.
Když zjistím, že jsem v něčem selhal, tak bych na sebe neměl být v žádném případě naštvaný, protože to kategoricky nikdy nikam nevede. Zkusme pohlížet a přejmenovat selhání na pozitivní informaci. Říkáte si, co je to za hloupost? Jak můžu vnímat pozitivně, že se mi už poněkolikáté nepodařilo dosáhnout životní změny?

Co touto technikou získáte a jak ji aplikovat ve svém životě, bych vám rád ukázal zase zítra, v další epizodě Myšlením na vrchol. Než se ale do této epizody zaposloucháte, zkuste se zamyslet nad situacemi ve svém životě, kdy se vám podařilo v životě něco změnit a kdy jste naopak selhali. Potom si zkuste ideálně někam na papír napsat, které klíčové faktory vám pomohly změnu realizovat a díky kterým jste neuspěli. Jakmile skončíte s psaním nebo alespoň rozmyšlením, vrhněte se na další epizodu. Mnohem snáze uvidíte, jak snadno se lze naučit vnímat každou životní prohru jen jako další krok k velkému vítězství. O tom ale zase příště. Budu moc rád, když mi napíšete na naše sociální sítě nebo klidně i zprávu na můj e-mail [email protected].

Díky moc za všechny vaše zprávy a nezapomeňte i dnes mít úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder