Jak neztrácet sebevědomí a čelit velkým výzvám?

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

V předchozím podcastu jsem si povídal s novým obchodním ředitelem Nordic Telecomu, Petrem Škopem. A jak bývá mým zvykem, tak i dnes bych se rád podělil o myšlenky, které jsem si z rozhovoru odnesl. Kdekdo by si mohl říct, že na Petrově kariéře nebo na rozhovoru s ním nebylo nic extra inspirativního nebo zajímavého. Já jsem tam ale viděl určité body a místa, která mi zajímavá přišla, a pokud by i někdo z vás, kdo jste slyšeli rozhovor s Petrem, měl také nějakou podobnou myšlenku, budu moc rád, když se o ni budete mít chuť podělit ať už do mého e-mailu [email protected], nebo na našich sociálních sítích. Stejně tak budu ale moc vděčný, když mi napíšete ve své zprávě, koho byste rádi v mém podcastu slyšeli, anebo ještě lépe, že byste se sami chtěli potkat, stát se hostem podcastu a inspirovat někoho z dalších posluchačů ať už svými myšlenkami, nebo svým příběhem. E-mail znáte, tak jediné, co stačí udělat, je napsat mi a určitě se s každým z vás moc rád potkám, když to bude jen trochu možné. 

Teď už ale pojďme k myšlenkám ze zmiňovaného rozhovoru. Na Petrově příběhu mi přišlo sympatické, že se dokázal prakticky zamilovat do jednoho oboru a u něj vydržet celý profesní život. Myslím si, že ne každý má takové štěstí, a znám spoustu lidí, kteří za život vyzkoušeli mnoho oborů, mnoho firem a prakticky nikde moc dlouho nevydrželi. Petr vydržel v telekomunikacích a dnes vstupuje do nové role a stojí před velkou výzvou. Jeho úkolem je nastavit ve firmě novou obchodní strategii a postavit se gigantickým firmám, které zná snad každý spotřebitel v Česku. Tyto firmy mají několikanásobně větší marketingové rozpočty a vlastně i více možností, co mohou svým klientům nabídnout v různých balíčcích. 

Kdekdo by se takové výzvy mohl zaleknout a neměl by ani chuť pouštět se do hry proti takto silným hráčům. Spousta lidí by možná dokázala najít hromadu důvodů, proč není možné postavit se proti takovým gigantům a uspět. Mně se ale na Petrově přístupu líbilo, že se dokázal ve svém myšlení zaměřovat právě na to, co může nabídnout. Přemýšlí nad tím, jaké výhody má ve svých rukách, místo toho aby se trápil tím, co mít nemůže a jeho protihráč ano. O tom je ale přece konkurence. Ve chvíli, kdy se jako obchodník a podnikatel budete zabývat jen sovu konkurencí a trápit se tím, co má vaše konkurence navíc, co vy třeba mít nemůžete, tak se přece nikam neposunete. Je zapotřebí umět se zaměřit na to, co já mám, co mohu nabídnout svým klientům a obchodním partnerům, ale vlastně i zaměstnancům. Naše konkurence nás může inspirovat, je dobré ji sledovat, ale v momentě, kdy ji budeme jen kopírovat a následovat její kroky, tak se nikdy nestaneme lídrem, ale vždy jen tím, co je pozadu a sbírá drobky, které naší konkurenci spadly na zem.

K tomu abychom ale tohle dokázali, abychom se nezalekli velké konkurence, potřebujeme věřit v sami sebe. Potřebujeme mít dostatečně velká naše sebevědomí. Jenže když sledujeme někoho, kdo je vždy o krok před námi, kdo je možná lepší než my, tak to asi moc našemu sebevědomí nepřidá, viďte? Možná, že tenhle fakt si málokdy uvědomujeme. Zkuste si ale sami vzpomenout na nějakou situaci, kdy jste se sami setkali s někým, o kom jste věděli, že v životě něco dokázal, že je lepší než vy. Jaké pocity v sobě budete mít? Budete se cítit dostatečně sebevědomě?

Můžeme si to představit na jednoduchých příkladech. Když si navléknete brankářskou výstroj a postavíte se na led proti Jaromíru Jágrovi, na jaké úrovni bude vaše sebevědomí? Stejně tak pokud byste měli jít kopat penaltu pro Petru Čechovi nebo měli jít na obchodní schůzku nabízet nějaký produkt známému miliardáři. Dokážete se v takové situaci cítit dostatečně sebevědomě? Nebo budete trochu nervózní?

Nervozita našim výsledkům a úspěchům příliš nepřidá, a právě proto bychom se měli v každé naší životní situaci snažit jí propadat co nejméně. Chápu, že se to říká velmi snadno, jenže jak na to, když jsme najednou postaveni před velké výzvy? Jak si udržet zdravé sebevědomí a nepropadat panice? I v tomhle si myslím, že se můžeme inspirovat z rozhovoru s Petrem Škopem. Osobně si totiž myslím, že Petrovi pomáhá k udržení sebevědomí dobrá znalost svého oborou a prostředí, ve kterém se nachází. 

Když totiž víme, jak věcí fungují, když máme dostatečné množství kontaktů a jednoduše známe prostředí, ve kterém se nacházíme, tak se z těchto jednoduchých a snadno přehlédnutelných drobností stává silná opora pro velké výzvy. Proto když budete čelit jakýmkoliv velkým výzvám, kterých se třeba na první pohled leknete, a budete sami pociťovat, že přicházíte o své vlastní sebevědomí, zkuste se zaměřit na tyto drobnosti. Než se necháte zastrašit svou konkurencí, svým protivníkem nebo jakoukoliv nečekanou výzvou, tak nepřemýšlejte o tom, co nemáte a v čem je protivník lepší. Zaměřte se na to, co máte. Vyberte si pro vaši hru takové prostředí, které je vám bezpečně známé, zkuste se zamyslet, zda už znáte někoho, kdo dokázal podobné výzvě čelit. Inspirujte se od těchto lidí, setkávejte se s nimi, získávejte od nich informace. Když půjdete na obchodní jednání s důležitým klientem, ze kterého máte respekt, pokuste se zajistit si alespoň místo, které je vám dobře známe a ve kterém se budete cítit dobře. Prostě a jednoduše vždy, když budete pociťovat jakoukoliv nejistotu a nervozitu, se zkuste zaměřit na své současné výsledky a další drobnosti, které vám dodají pozitivní energii. To vše vám bude pomáhat k růstu a postavení se velkým výzvám.

Tak snad jsem vám i dnes svými myšlenkami v podcastu Myšlením na vrchol alespoň trochu pomohl nezaleknout se jakékoliv výzvy. Pokud jste si náhodou vzpomněli na nějakou situaci ze svého života, tak jak jsem říkal už na začátku, budu velmi vděčný, když mi o tom napíšete. Budu se těšit na vaše zprávy a pro dnešek už vám přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder