Sebepoznání – klíč k lepším výsledkům

Lukáš Eder s Davidem Kolářem vám přinášejí zcela čerstvý díl Byznys rána, které už tradičně probíhá každé pondělní ráno v 9:00 na sociálních sítích Improovio.cz. V dnešním živém vysílání vás oba moderátoři pokusí nasměrovat k lepším výsledkům a úspěšnému týdnu. A to tématem, které neodmyslitelně k lepším výsledkům vede, a sice sebepoznání.

Sebepoznání je nejdůležitějším prvkem pro jakoukoliv osobní, firemní či jinou změnu k lepšímu. K růstu. Už Sókratés kdysi říkal svým žákům: „Poznej sám sebe.“

Co je sebepoznání?

Každý z nás je unikátní a originální jedinec a podle toho se i rozličně a odlišně rozhodujeme. V obchodě, než začneme někomu cokoliv prodávat, musíme vědět, komu to  prodáváme. Kdo je náš zákazník. Ale kdo jsme my?

Uvědomění si našich talentů, schopností a dovedností, silných i slabých stránek. Je to ale dostatečná definice sebepoznání?

Sebepoznání je především umění naslouchat sám sobě, rozumět sám sobě a chápat se. Ať už podnikatel nebo fyzická osoba, pokud chceme dosahovat lepších výsledků, musíme se poznat. Spousta lidí se orientuje v první řadě na výsledky. Chtějí dosáhnout toho a toho a vize je taková a maková, a od těchto představ o výsledcích se odrážejí k procesům. Jdou směrem od výsledků – dovnitř do sebe. Při sebepoznání je tomu však přesně naopak, vycházíme v první řadě zevnitř – a posouváme se k oněm vytouženým výsledkům.

Nezačneme přeci bezhlavě konkrétní dietu na hubnutí, jen protože víme, že všeobecně některým lidem funguje, aniž bychom předně neporozuměli svému tělu. A pokud svému tělu nerozumíme, můžeme se poradit s doktorem či dietologem. Před dietou musíme poznat své tělo. Stejně tak potřebujeme poznat firmu. Než se rozhodneme o dalším postupu, cílení a krocích, musíme poznat, co se uvnitř firmy vlastně doopravdy děje. A pak dělat dílčí kroky.

Často víme, jaké kroky máme k lepším výsledkům podniknout, jen je nejsme schopni dělat. Protože to nevychází z naší osobnosti, z naší identity. Musíme si předně uvědomit, KÝM JSME a KÝM SE CHCEME STÁT. K tomu je převelice důležité znát odpověď na nejzákladnější otázku, kterou se vracíme na samý prvopočátek Byznys rána, a sice otázku PROČ.

Klacků pod nohy nám na naší cestě k výsledkům spadne velice mnoho, ať už třeba ve zmíněném hubnutí nebo v byznyse. Ale pokud přesně známe své PROČ, pokračovat se nám bude lépe.

Pokud chceme měnit výsledky — musíme začít měnit procesy — měnit sebe, abychom procesy ustáli a nevyprchal z nás tzv. SMRAD ZVENČÍ (krátkodobá motivace a snaha o napodobení fungujících procesů jiných lidí, které nám ale nejsou vlastní, protože nevycházejí z naší osobnosti a sebepoznání, a proto dlouho nevydrží).

Jaké máme techniky sebepoznání?

  1. Dělat si pravidelně čas sám se sebou

– dnešní době jsme neustále vystaveni komunikaci se světem, zkuste jít sami ven se psem a „náhodou“ si doma zapomenout telefon, zkuste mluvit sám k sobě, vést se sebou dialog, ptát se sám sebe na sebepoznávací otázky nebo jen čistě pozorovat okolí, je potřeba se pravidelně odpojit a být jen sám se sebou

  1. Koučink

– mnoho lidí je k této technice skeptických, ostatně jako kdysi byli i Lukáš s Davidem, ovšem tajemství úspěchu v koučinku je nalezení toho správného a kvalitního kouče, který nám osobně sedne, jehož poznáním se můžeme v sebepoznání posunout dále

  1. Ikigai

– japonská sebepoznávací metoda formou diagramu, kterou vymysleli japonci na ostrově Okinawa, na kterém žije nejvíce stoletých lidí, oni sami sebe dokonale znají a dělají, co milují a co svět zároveň potřebuje, David Kolář ve videu doporučuje Ikigai diagram, jehož poskládáním vám vznikne velký obraz sebe sama

  1. Pravidelná revize sebepoznání

– revize sebepoznání by se neměla provádět po letech, ale klidně jednou za tři měsíce, následující otázky, které bychom si měli pokládat při zastavení se v našem dennodenním běžném kolečku, by vám v revizi mohly pomoci:

  1. Proč vaše firma na trhu existuje?
  2. Proč vůbec tvoříte tento konkrétní produkt nebo službu?
  3. Proč chcete dále růst a rozvíjet své podnikání?
  4. Proč tomu vůbec věnujete svůj čas?

a když hodnotíme naši práci zpětně:

  1. Co se vám povedlo?
  2. Jaký to má význam pro vaše bytí?
  3. Co jste při tom zjistil? Bylo vám u toho dobře?
  4. Existuje něco, co vás na cestě překvapilo?
  5. Co jste se naučili a jak to můžete dále využít?
  1. Zavřít se do tmy

– troch extrémní technika pro lidi, na které ostatní techniky moc nezabírají, zavřít se můžeme třeba na 7 dní, ale i na déle, Simona Kijonková (zakladatelka Zásilkovny) budiž vzorem, co vše může vzniknout po sedmidenním odstupu ve tmě

Společnost se nás všemožně snaží formovat, abychom toužili dosáhnout víc a víc, zatímco my jdeme s hlavou skloněnou proti zdi. Chceme, aby firma rostla. Ale rosteme s ní i my? Nepřerostla nás?

Pokud ano, tak buď začneme formou sebepoznání měnit sami sebe a naše procesy, nebo si jako správný lídr, uvědomujíc si své limity, připojíme ke své vizi další kompetentní lidi, kteří nám limity prodlouží.

Díky naprostému sebepoznání může třeba i na první pohled obyčejná uklízečka založit celosvětovou firmu na uklízení a vzdělávání v tomto oboru, protože dělá, co miluje a co svět potřebuje.

Je dobré si uvědomit, že tyto zásady platí na všech úrovních našeho života. Platí v našem osobním životě, platí pro firmy, pro týmy, pro národy.

Lukáš Eder ve videu dále vysvětluje, proč je důležitější na cestě ke změnám, pramenících ze sebepoznání, lepší a moudřejší dělat krátké systematické krůčky, než obrovské skokové změny. Většinou chceme změnu hned a honíme se za jejím docílením, než si najednou uvědomíme, že jsme se honili pro něco, co ve skutečnosti ani nechceme.

„Výchova znamená pochopit, že v životě je i něco jiného, než strach a prospěch. A já se obávám, že právě mezi těmito póly se většina lidí pohybuje. Ale jiné věci, jako soucit, poctivost, vděčnost, pokora, to tam neexistuje. A na to právě populismus sází. Tohohle se budete bát a z tohohle budete mít prospěch.“

Petr Kasa, citace

V momentě, kdy projdeme sebepoznáním, nás tohle může zcela minout.

Pojem SEBEPOZNÁNÍ zní hezky, ale ve skutečnosti se jedná o velice tvrdou dennodenní dřinu. Je to nikdy nekončící příběh. Proces až do posledního dne naší existence.

Mějte se krásně.