Pozitivní myšlení

Další BYZNYS RÁNO – živé vysílání na sociálních sítích improovio.cz – začíná i po změně času opět v pondělí v tradičních 9:00. Lukáš Eder diskutoval tentokrát s Petrou Bouškovou, kterou znáte z podcastu Prezentační hurikán. Jako návod, jak začít týden pozitivně a úspěšně, si dnes právě vybrali téma o pozitivním myšlení.

Lukáš Eder si v dnešním Byznys ránu povídal protentokrát s Petrou Bouškovou, namísto Davida Koláře. Kdo je Petra Boušková? Jistě ji znáte z webových stránek Improovio, kde vede svůj vlastní pravidelný podcast Prezentační hurikán, ve kterém učí své posluchače prezentovat, vést online hovory nebo třeba i Lumina Learning. 

Když vkročíte do místnosti, ve které 10 deset lidí, z nichž 9 líže zmrzlinu a pouze 1 drží v ruce nabitou zbraň. Kdo upoutá vaši pozornost jako první? Samozřejmě že ten se zbraní. A co kdyby to bylo obráceně? Kdybyste viděli 1 zmrzlináře mezi 9 dalšími jedinci s pistolemi? Všimnete si zmrzlináře?

Naše mysl je náš nejlepší přítel, zároveň se ale lehce může proměnit v našeho největšího nepřítele. Jsme od přírody stvořeni a vycvičeni zaměřovat se na negativa. Jako první si vždy všímáme pouze negativních věcí. Proto si v cukrárně vždy všimneme hlavně ozbrojenců.

Co si vlastně představíme pod pojmem POZITIVNÍ MYŠLENÍ?

Že negativní neexistuje. Že je vše zalité sluncem na obloze bez jediného mráčku. Žádné jiné barvy neexistují, pouze růžová…

NE.

Sklenice je vždy z poloviny plná, ale i z poloviny prázdná. Pozitivní myšlení tkví v možnostech, co se sklenicí dokážeme udělat. Dokážeme ji ještě naplnit? Je schopna nám ještě zahnat žízeň?

Pozitivní myšlení je o vnímání možností k růstu a příležitostem, ale s respektováním negativní stránky. Není to o vidění všeho růžového ani o přehlížení negativ. Je potřeba přemýšlet o negativních věcech pozitivním směrem, jako o jedné z možností.

„Pozitivní myšlení není ,hipík‘ s kytkou na hlavě,“ vyjádřila se výstižně Petra Boušková.

„Počítat vždy s tím nejlepším, ale připravit se i na nejhorší,“ dodává svá slova Lukáš Eder.

Často se jedná o boj s negativními scénáři uvnitř naší hlavy. Hlava je schopná vymyslet přehršel negativních scénářů. Jako kapka vody, která ukápne do písku a protéká si cestičku dolů a prožírá vlastní tunýlek. Když je hlava schopná vymyslet pestrou škálu negativních scénářů, je zcela naprosto stejně schopná udělat to samé s pozitivními myšlenkami. Tam ta kapka akorát lidem občas drhne. Je potřeba pozměnit kapku a vytvořit pozitivní tunel. Musíme neustále pečovat o naše růstové myšlení.

Běžná věc. Něco se nám povede X nepovede. Na tom až tak ve výsledku nesejde. Důležité je, zda hledáme způsob, jak se zlepšit. Jak to příště udělat lépe. A co jsme mohli ovlivnit, abychom to udělali napodruhé kvalitněji. Tak se pozná růstové myšlení.

Naopak fixní myšlení, za předpokladu, že se nám něco nepovede, vyvolává scénáře typu: Bylo špatné počasí, někdo mi to pokazil… Nehledáme možnosti zlepšení a důvody našeho neúspěchu vidíme a hledáme všude okolo.

Říká se tomu Pozitivní inteligence. Ta dokáže pomocí percentilu ukázat a určit, jestli máte růstové nebo fixní myšlení. Podrobnosti o měření percentilu vám Lukáš vysvětluje ve videu.

Naše mysl totiž nechce nic dělat – vytvářejí se v ní automatičtí sabotéři – výmluvy. 

Kniha Pozitivní inteligence od Chamine Shirzada učí jak zacházet se sabotérem (NE s ním bojovat – jakýkoliv boj nás stojí energii, kterou pak nemůžeme vložit do růstu a rozvoje). Jak vnímat sabotéry a pracovat s nimi, jsme si řekli v Byznys ránu s názvem Výmluvy – pohřebiště růstu.

Krize v podnikání je jako zmíněná sklenice s vodou. Formou úhlu pohledu dokážeme vidět pouze ta negativna a jasná stanoviska, proč něco nejde. Anebo se na ni můžeme podívat úhlem pohledu možností. Nemůžeme se kvůli podnikání setkávat? Nevadí. Stačí se zamyslet, jak by se dala udělat nějaká obměna, třeba jak vložit do svého podnikání online prvky a umožnit jednání. Když něco nemůžeme, tak vymyslet, jak to dělat jinak. To je pozitivní myšlení. A takových příkladů a situací by bylo určitě kvanta. 

Pozitivní myšlení znamená dívat se na věci ze dvou stran. Vždy nahlédnout a pochopit příběh za negativitou. Napsat si plusy a minusy a z toho vycházet.

Když se vám stane něco negativního a vy na to neustále vzpomínáte, zabřednete v negativní vzpomínce a utápíté se v ní, neustále se vám vyplavuje hormon stresu. Čas sice léčí, ale pokud na negativní věc neustále myslíte a připomínáte si ji, jste na tom emočně i po delším čase stále stejně. A úplně stejně to funguje s pozitivem. Když si neustále připomínáte pozitivní věci, tělo se těší a je nabité energií. 

Sabotéři a negativní myšlenky jsou jako rakovina. Rostou a utápějí nás, z čehož se po čase my začneme hroutit.

Ohromná spousta lidí ráno vstane a spustí svůj pravidelný návyk. Internet (kde se střídají negativní články), zprávy (kde je 95 % negativních zpráv), rádio v autě (kde vám doplní negativní zprávy do 100 %). Vlastně už ráno jsme plní negativity, což se může projevit i na celém zbytku dne. Nastartovali jsme negativně.

Martinovi Kasovi (zakladatel firem Kasa.cz a Pilulka.cz) říkají, že je až extrémně pozitivní. Někdy to on a okolí přisuzují nedostatku informací. Když se podíváte na ta % negativních zpráv z televize, internetu a rádia, tak je možná někdy opravdu lepší být informovaný méně. 

Pozitivní myšlení je o připuštění si negativit, ale neutápět se.

2 tipy na pozitivnější myšlení:

  1. Pravidelně si psát věci, za které jsme ten den vděčný. Třeba 5 věcí, které se povedly, která nás potěšily. Můžeme si je přečíst v posteli před spaním (místo zpráv a internetu). Schválně, s jakou náladou a myšlenkami půjdeme usínat. Posiluje to naše růstové myšlení.
  1. Když evidujeme sabotéra (zvědomíme a pojmenujeme ho), přestaňme na něj myslet. Když nemůžeme dělat pozitivní věc, co nás nabíjí energií, je dobré se soustředit na tělo. Na dýchání. Zameditovat si. Zkrátka nedat prostor sabotérům rozvíjet negativní scénáře a myšlenky typu co by kdyby…

Buďte K SOBĚ laskaví. Představte si, co se vám denně honí hlavou o sobě samém, radí Petra. Třeba že jsem ošklivá, tlustá, mám malá prsa… A teď si představte, že to, co si myslíte, řeknete nahlas. Ale ne sobě. Někomu jinému. Rozhodně nepřijdete za kamarádkou nebo kolegyní a neřeknete – jsi ošklivá, plochá a tlustá… Něco takového je nemyslitelné. Tak proč to říkáte sobě?

Buďte k sobě a na sebe laskaví tak, jako kdybyste vy sami byli váš kamarád. Uvidíte, že se vaše pozitivní myšlení o dost zvýší a prostor pro sabotéry zúží. Mějte se krásně.