Leadership podle Petra Borkovce

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Vyrůstal na brněnském sídlišti jako úplně obyčejný kluk. Nic nenasvědčovalo tomu, že by před ním ležela výjimečná cesta k vrcholu. Nebyl to rozený obchodník. Vlastně nebyl ani moc společensky aktivní, sám sebe považuje spíše za introverta, hodně seděl u počítače nebo si četl knížky. Právě knížky o finančních trzích byly jednou ze dvou věcí, za které Petr Borkovec utrácel peníze vydělané na brigádách. Tou druhou bylo cestování. Na zkušenou do světa a za přivýdělkem poprvé vyrazil ve dvaceti letech. Vypravil se do Skotska sbírat ovoce. Před odjezdem na letní brigádu četl knihu Peníze a vy a velmi ho zaujalo, že není ani tak o ekonomii, jako o soutěživosti při získávání financí. Při zdánlivě banální práci mu došlo, že chce v životě dělat vše na maximum: „Prostě jsem chtěl mít nejlepší výsledky, ta soutěživost mě úplně pohltila.“

Krok do jiného světa

V té době už studoval Provozně-ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně. V posledních ročnících si přibral funkci odborného asistenta, navíc začal přednášet a publikovat odborné články. Stále víc ho ale lákalo vyzkoušet teoretické poznatky v praxi.

V roce 2001 vstoupil do světa finančního poradenství, kde mohl uplatnit své nadání pro strategické myšlení a odhodlanost. Přihlásil se na pozici „trainee“ do OVB. Musel ale opět překonat sám sebe. I když už neměl strach mluvit před lidmi, v hlavě mu pořád kolovala další obava: „Vždycky jsem se bál odmítnutí. Na první schůzce jsem se zeptal klienta, co řeší ve financích. Odpověděl, že vlastně nic. Tak jsem mu poděkoval a šel domů,“ popisuje začátky Petr Borkovec.

„Americký sen“ po česku

Rychle se ale přesvědčil, že sebevědomí se dá naučit. Postupem času si začal věřit doopravdy a po několika letech tvrdé práce se objevily výsledky. Vypracoval se na pozici regionálního ředitele a vybudoval největší klientské centrum firmy OVB v Česku. Pořád měl ale pocit, že se mu nedaří přiblížit cíli – vybudovat něco výjimečného.

Rozjetou kariéru v roce 2007 opustil. Spolu s Radimem Lukešem se k tomu rozhodl poté, co ztroskotaly jejich společné snahy změnit firmu zevnitř. Do nové společnosti Partners za nimi odešli všichni z jejich ředitelství. Po dvanácti letech budování z ní vytvořili největší finančně-poradenský byznys v republice, má více než půl milionu klientů a obrat přesahující 2 miliardy korun.

Petr Borkovec nikdy nepochyboval, že dosáhne toho, co si předsevzal. Odmalička měl v sobě vlastnost, která mu pomohla dostat se mezi úspěšné: „Mě osobně vždycky ovlivňovala negativní motivace – když mi někdo řekl, že cokoli nedokážu, tím silnější jsem se stával.“ Kladný přístup je podle něj to nejdůležitější. „Když se usmíváme na život, usměje se i on na nás,“ doplňuje svou životní filozofii.

Strategické myšlení v praxi

„Podařilo se mi vybudovat velkou firmu, ale svět je mnohem větší,“ pokračuje Petr Borkovec v popisu jeho další cesty. Založil vlastní investiční společnost spravující nové projekty v cestování, gastronomii a počítačových hrách. Vlastní třeba padesátiprocentní podíl v síti prodejen Sklizeno. Vedle investiční společnosti pak v Partners rozjeli vlastní nemovitostní fond, pojišťovnu Simplea, penzijní společnost a aktuálně pracují na projektu vlastní banky.

Jako investor hodně pomáhá českým podnikatelům. Nezapomněl totiž, jaké to je začínat. „Kumulování majetku a peněz mi nedává úplně smysl. Samozřejmě budování byznysů je také určitý typ majetku, a to naopak mnohem větší, ale je tak nějak užitečnější než na kontě,“ dodává. Vlastní finance vnímá jako vedlejší produkt jeho snahy mít vliv na okolní svět i dobrý pocit sám ze sebe. Právě to považuje za nejdůležitější.

Co podle Petra Borkovce znamená být lídrem, jak vést lidi a připravit plán, který povede k vytouženému cíli, o tom všem mluvil na konferenci Tajemství obchodu v roce 2019 a my vám dnes přinášíme jeho přednášku ve formě podcastu. Pokud vás zajímají typy Petra Borkovce a jeho pohled na leadership, stačí se jen zaposlouchat.

© Lukáš Eder