LinkedIn – nepostradatelný nástroj rostoucích podnikatelů

Pořad BYZNYS RÁNO, ve kterém se naživo potkávají Lukáš Eder (L) a David Kolář (D) už vcelku tradičně každé pondělní ráno, přináší všem svým posluchačům produktivní našlápnutí do pracovního týdne. Dnes jsme pro vás sestavili přehled nejpodstatnějších informací, zaznívajících v rozhovoru na téma „LinkedIn“.

D: Budeš se mnou jistě souhlasit, Lukáši, že obchod je nedílnou součástí každého podnikání. Bez prodeje by to zkrátka nešlo. A dneska to bude právě o obchodu. Povíme si, jak v dnešní době využít k prodeji sociální síť LinkedIn. Jak dělat social selling na LinkedInu. A prozradíme si tipy a triky, jak tuto sociální síť používat nejen ručně, ale jak ji pro nás zautomatizovat.

L: Tak to se těším především já, Davide. Já bych přirovnal LinkedIn ke své osobní třinácté komnatě, což považuji vcelku za nedostatek. Profil samozřejmě mám, ale popravdě ho úplně nevyužívám. Pracuji s ním velmi mělce a používám ho prakticky pouze při kontaktování.

D: Nemyslím si, že bys konal nějak špatně, Lukáši. Tato sociální síť je právě přesně k tomu určená. Představuje zdroj kontaktů. Minus vidím, když se nevyužívá k tvoření obsahu. Tím bych začal. Obsahem. Každý, koho kontaktujeme, přirozeně zabrousí na náš profil. LinkedIn se veskrze tváří jako každá jiná sociální síť, stvořená ke kontaktu a propojování. Můžete na něm mít osobní a stejně tak pracovní profil.

Jak nad LinkedInem tedy vlastně uvažovat? Zásadní rozdíl mezi ostatními sociálními sítěmi je určení komunikace především v byznysovém a pracovním životě. Dnes se na něm vyskytují i kadeřnice, kuchaři a podobně zaměření lidé. 

Veliké plus vidím ve výrazné viditelnosti v internetových vyhledávačích. A proto je dobré, dát si ve vašem profilu záležet na kvalitním obsahu. Při správném, pečlivém a rozmanitém nastavení vašeho profilu, vám může dokonce sloužit jako vlastní webová stránka. Je to vaše profesní vizitka.

L: Davide, co všechno mohu na LinkedInu najít?

D: Samozřejmě je to hlavně o tom, co na něm o sobě řekneš a prozradíš. Primárně bys tam měl napsat a nastínit svoji vizi. Co děláš, kam míříš, co je tvým zaměřením. Dá se to pojmout i jako takový životopis. Každý se může podívat na velikost tvé sítě kontaktů a na to, co o tobě ostatní lidé říkají – tedy reference. Tím o tobě vznikne obrázek.

LinkedIn jako zdroj kontaktů. Já osobně, když vyhledávám kontakt na člověka, se kterým se chci spojit (kterého chci oslovit), tak jako první zamířím na LinkedIn. Protože tam je všechno. A razím teorii, aby s vámi někdo začal dělat obchod, musíte se ho minimálně pětkrát až osmkrát „dotknout“. A tím prvním „dotykem“ může být třeba komentář k jeho příspěvku. Lidé, kteří vytvářejí obsah, na váš komentář čekají. Vytváří si tím svoji značku. A dělá jim to radost.

L: Mně se velmi dobře osvědčilo, když jsem místo klasické zprávy nahrál video zprávu. Do propojení pak už stačilo jen vložit její odkaz. Lidem se video zobrazí okamžitě po odkliknutí. Zpětná vazba byla pak o mnoho lepší a došlo i k obchodnímu setkání.

D: Výborně. LinkedIn je jednoznačně skvělý nástroj pro budování dlouhodobé značky. Musíme především rozmýšlet, na koho chceme cílit, a v souladu s tím rozšiřovat síť kontaktů. Mně třeba zajímají především majitelé firem, proto cíleně vyhledávám kontakty v této pozici. Když poté sdílíte své příspěvky, tak přirozeně chcete, aby je viděli pro vás ti správní lidé. Rozšiřujte síť o relevantní kontakty. Čím máte větší irelevantní publikum, tím menší je dosah vašeho příspěvku. Pojďme si ukázat konkrétní příklady, jak vyhledat ty správné lidi – bez prémiové verze.

Jak najít konkrétního člověka nebo skupinu uživatelů k oslovení? LinkedIn nabízí přidání lidí do sítě podle toho, jak vypadá moje vlastní síť. Divoké a bezmyšlenkovité přidávání všech návrhů nemá žádný koncept. Na videu uvidíte, jak je možné si filtrovat výběr lidí, které chci cílit.

Jedničky už v síti mám. K Trojkám se chci dostat způsobem, že si vytvořím síť z Dvojek. Dvojky jsou lidé ve spojení s mými Jedničkami. Zároveň si dokážu nadefinovat lokality, kam chci cílit. Rovněž tak jazyk profilu, pokud mám zájem i o jiné než české profily. Následuje velice důležitá a zásadní část – klíčová slova. V tom tkví logika LinkedInu. V základní verzi si mohu zkombinovat kolem sedmi klíčových slov – pozic. Zobrazí se vám pouze ti konkrétní lidé, se kterými chcete navazovat spojení.

Co teď mohu dělat? Samozřejmě navázat spojení ručně s konkrétní osobou. Já chci ale svoje podnikání automatizovat. K tomu slouží nástroj jménem Meet Alfred a rovněž Zapier, dnes pravděpodobně nejvyvinutější aplikace se schopností se napojit na váš LinkedIn profil. Tyhle věci pracují za vás.

Meet Alfred se napojí na váš profil a dělá za vás různé aktivity. Pozor! Nejedná se o nástroj hromadného ničení. Tento nástroj patří do ruky lidem s etickým kodexem, aby jim pomáhal dělat obchod eticky. Své LinkedIn URL vložím do aplikace. Rada: zadejte si vyhledávání jen s fotkami, vyhnete se „mrtvým duším“. S Dvojkami mám jen dvě možnosti: navštívit profil a požádat o spojení, které můžete v aplikaci Meet Alfred načasovat. Mohu si po propojení dále nadefinovat zprávu a čas jejího odeslání. Obsah zprávy už je čistě na vás. A kampaň může začít. Ve videu uvidíte příklad na kampani z našeho MasterMind klubu. Jak ti to přijde, Lukáši?

L: Rozhodně lepší než robotické zprávy, které nemají ani pořádně vyskloňovaná slova a které já osobně hned mažu pryč. Cítím v tom pokorné přistupování a hlavně skutečný zájem o vyvinutí obchodního vztahu.

D: A proč to vlastně dělám? Jak jsem se zmínil, síť kontaktů je fajn. Ale pokud na člověka nemám e-mail nebo telefonní číslo, tak je mimo můj dosah. Aplikaci Zapier můžeme nazvat lepidlem internetu. Propojuje několik aplikací mezi sebou. A já jí říkám: Dívej se, až někdo odpoví na moji výzvu zanechat mi e-mail. V případě, že se tak stane, Zapier stáhne onen e-mail a odešle ho do SmartEmailingu – e-mailového nástroje. Po odkliknutí další automatické zprávy, jejímž prostřednictvím zajistíme korektnost získání kontaktu, můžeme začít obchod. Vyčíslený příklad výsledků naleznete opět ve videu.

Já se snažím být na LinkedInu aktivní. Tvořit relevantní obsah vůči tomu, co lidem říkám a nabízím. Mám odkazy na svou pozici. Do příspěvků sdílím, čím žiju, že firma funguje. Na profilu MasterMind klubu lidé objeví, že firma je živá. A to díky příspěvkům, referencím, videím, printscreenům… Uvidí, že se tu něco děje. A tím posiluji důvěru, když začnu používat zmíněné nástroje.

Pokud netvoříte obsah, nic, co by stavělo důvěru mezi vámi a osloveným, tak vám to nebude fungovat. Lidé na druhé straně nejsou hloupí. Proto je na místě zvolit vhodnou obsahovou strategii.

Jak vyhledat kontakt na konkrétního člověka bez uvedeného e-mailu nebo telefonního čísla na webu? Existuje aplikace SalesQL – rozšíření pro Google Chrome. Zároveň je to rozšířením i pro LinkedIn, kde se dají dohledat kontakty. Jak si pomocí tohoto nástroje vyhledat mnohdy skryté kontakty, vám na Lukášovi názorně ukazuji ve videu.

Ve výsledku se LinkedIn dá využít nejen jako firemní nástroj, ale ke spojení se s lidmi s podobným zaměřením v nejrůznějších oblastech. Dokonce může dopomoci i k novému zaměstnání. K seznámení se s lidmi se stejnými zájmy. Neslouží pouze účelně k vybudování osobní značky.

Na závěr bychom si mohli jen vypíchnout, co vlastně znamená ta obchodní značka? Jednoduše, když někdo mluví o tom, že vaše práce je dobrá. A LinkedIn může být právě tím nástrojem, kde si takovou osobní značku můžete budovat. Díky referencím. Dříve než začnu jakýkoliv obchod, je třeba se podívat, jestli jsou moji zákazníci spokojení. Jestli o mně mluví dobře. V případě, že ano, to rozjeďte ve velkém.

Rada na závěr – neudělejte chybným používám z vašeho LinkedInu nástroj zkázy, ale zautomatizujte a chytře rozvíjejte svůj podnik a navazujte spojení se správnými lidmi.

Nezapomeňte se podívat na naše video a na vlastní oči vidět rady a postupy, o kterých jsme dnes mluvili. Těšíme se na vás zase příště. Mějte se krásně.