Jaké jsou vlastnosti nejlepších podnikatelů?

Každé pondělí v 9:00 se potkává Lukáš Eder s Davidem Kolářem v živém vysílání na sociálních sítích improovio.cz a svým pořadem BYZNYS RÁNO pomáhají nastartovat všem posluchačům jejich pracovní týden. Přinášíme vám výběr toho nejlepšího, co zaznělo během vysílání k tématu „vlastnosti nejlepších podnikatelů“.


Když se řekne nejlepší podnikatel a jeho vlastnost, co tě, Davide, napadne jako první?

Napadne mě, zda vůbec existuje něco, co by se dalo označit jako nejlepší podnikatel. Mohl by to být zavádějící termín. Dá se pod ním představit hrozně moc věcí. Ale jako první mi vyvstane pokora. Jedna z nesmírně důležitých vlastností, pokud chci budovat firmu a vést lidi. Posouvat se. Mohu o pokoře mluvit z vlastní zkušenosti, neboť jsem si vědom, že mi hodně dlouho chyběla.

Při přípravách dnešního tématu se mi vybavila chvíle z rozhovoru se Simonou Kijonkovou – zakladatelkou Zásilkovny. Z jejích úst zazněla velice hezká věc. Jakmile začneme jako lidé říkat, že nám něco nejde, něco není možné nebo nám někdo hází klacky pod nohy, tak se jedná pouze o omluvu pro nás – dovolíme si, že něco nebudeme dělat. A podobné nastavení mysli se nemůže slučovat s nastavením mysli podnikatele. Jeho rolí je hledat způsoby. Role podnikatele je mít vždycky nastavené růstové myšlení a přemýšlet o způsobech naplnění své vize. 

To mě přivádí k další typické a nedílné vlastnosti a dovednosti podnikatelů. K pracovitosti. Nelze si pouze dobře přát. Samozřejmě vize a směr jsou důležité. Ale k výsledkům se nejde dopřát bez přičinění. A všichni úspěšní podnikatelé, které jsem potkal, mají své výsledky vydřené.

A tím se vlastně nabízí další související bod. Strach. Spousta lidí má strach začít podnikat. Bojí se opuštění jistot. Úspěšní podnikatelé, jako Simona Kijonková, by rozhodně nedokázali to, co dokázali, kdyby podlehli v začátcích strachu. V okamžiku, kdy máte vizi, musíte si své odmakat a hlavně nesmíte mít strach. Musíte věřit sami v sebe. Davide, jaký máš další tip, co rozvíjet, pokud chceme budovat úspěšný podnik?

Navážu na zmíněnou pracovitost. Rozhodně souhlasím. Nicméně mě osobně baví právě ty hozené klacky pod nohama a překážky. Je potřeba je vzít, určit si, které budu řešit já a zbytek delegovat. Nejhorší scénář, který se vám může stát, je, když to všechno nakupíte na sebe. Stáváte se vším ostatním a přestáváte být podnikatelem. Je potřeba mít schopnost práci delegovat. Překonat pocit, že tu danou práci neudělá nikdo lépe než já, a mít čas se zabývat rozvojem firmy. Do detailu si zapisujte své činnosti a vyhodnoťte je, zda jsou všechny strategické, nebo zda se dají delegovat. 

Ano, rozhodně souhlasím. Je potřeba si i vyjasnit, v čem jste dobří, a v čem méně, a hned víte, jaké lidi hledat do svého týmu. Aby jejich vlastnosti doplňovaly ty vaše. Když se řekne podnikatel, talent nebo dovednosti, tak první, co mě vždy napadne, je knížka Angely Duckworthové – Houževnatost. Podle mě je houževnatost typická vlastnost úspěšných podnikatelů.

Na druhou stranu, co je nejčastější chybou začínajících podnikatelů? Podnikatelka Petra Plemlová mi v rozhovoru na mém podcastu Myšlením na vrchol odpověděla, že ti podnikatelé nepočítají. Co je cílem podnikání? Vytvářet zisk. Ať je vize jakákoliv. Podnikatel musí umět počítat, být ekonom. A pokud jím není, je nutné si k sobě sehnat někoho, kdo ekonomem je. Ten vám pomůže vás udržet nohama na zemi.

Další důležitá schopnost nebo vlastnost, chcete-li, je schopnost dávat zpětnou vazbu. Zpětná vazba je veledůležitá vůbec pro vzájemné pochopení se. Je důležitým prvkem komunikace. Musíte se ujistit, že vaše sdělení bylo přijato a pochopeno ve znění, v jakém jste ho chtěli předat. Chyba toho, že zaměstnanci často něco neudělají podle vašich představ, tkví ve špatném předání zpětné vazby.

Protože zaměstnanci se často bojí ptát se nebo říct zaměstnavateli, že něčemu nerozuměli. Většinou kvůli špatné zkušenosti. Je zároveň obrovsky důležité umět přijmout zpětnou vazbu. Podnikatel a majitel firmy nutně nemusí být tou nejchytřejší osobou ve firmě.

V tomhle máš naprostou pravdu, Lukáši. Bohužel naše ega nám to často nedovolují. A souvisí to i s delegováním. Vše je vzájemně provázáno. Jedna věc je umět přijmout zpětnou vazbu a další, velice podstatná věc, je naslouchat. Pozor, je velký rozdíl někoho poslouchat a někomu naslouchat! Úspěšní podnikatelé a majitelé firem z našeho MasterMind klubu si opravdu jsou schopni nastavit své věci tak, že pracují třeba jen 4 hodiny denně. Pracují na důležitých věcech, protože umí naslouchat, dávat zpětnou vazbu, umí delegovat a zároveň si na to vybrali ty správné lidi. V ten moment se rolí majitele firmy stává nést vizi. Kam, proč a kudy vlastně jdou.

Je to tak. Vize je klíčová a pomáhá vám k další, neméně klíčové věci – umět se rozhodnout. A přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí. Nádherný příklad odpovědnosti za rozhodnutí můžete slyšet v mém rozhovoru se Simonou Kijonkovou.

Problém je vlastně jen převlečená příležitost. Většina, možná že téměř všechny skvělé produkty a služby, které dnes na trhu najdete, vznikly z důvodu, že kdesi vyvstal problém. A pouze se proměnil v příležitost.

Na závěr ještě jedna věc. Spousta koučů vám řekne, že pokud chcete být v životě úspěšní a šťastní, tak musíte mít svůj work-life balance v rovnováze. Jak docílit rovnováhy jako podnikatel? Podle mě to není o přesném rozdělení hodin mezi firmu a rodinu a neustálém přetlačování váhových misek. Ale o harmonii. Nesnažit se věci vyvažovat, ale aby se vzájemně doplňovaly. Pokud pracuji deset hodin denně, rodina je s tím sžitá a já jsem schopný jim to zase někdy vynahradit, tak nevzniká žádný problém. Důležité je, aby podobné hodnoty, ze kterých plyne naše chování, byly v souladu s hodnotami našeho partnera, naší rodiny. Ale nikdy bychom neměli, ani jako podnikatelé, zapomínat na odpočinek. Vypnout počítač, někam odjet a vyvětrat hlavu. Sami vidíte, že pak půjde zase vše lépe.

S odpočinkem dávám za pravdu. Je nutné odbourat mýtus, že úspěch se dostaví jen tehdy, když pracujete od pěti ráno do noci. Odpočinkem se vyvarujete něčemu mnohem horšímu. Syndromu vyhoření. Velkému prázdnu. A proto je potřeba si občas dopřát to malé prázdno a trošku vypnout. Připravte firmu na svůj odpočinek a dovolte sami sobě dovolenou.

Přejeme vám, ať vám šlape pracovní týden, ať se z toho nezblázníte, protože je to stále jen práce. A nejen prací je člověk živ. Mějte se krásně.