Co je základem růstu nejlepších podnikatelů

Kde poslouchat náš podcast?

Spotify
iTunes

Ať už jste drobný živnostník, podnikatel, majitel velké firmy, nebo snad manažer, ale klidně i zaměstnanec ve firmě například na pozici obchodníka, všichni máte pravděpodobně jeden společný cíl. Tím cílem by mohlo být obsloužit co nejvíce zákazníků a pak možná také co největší růst vaší firmy. Podobné cíle bývají ve firmách hlavním měřítkem úspěchu. A samozřejmě na tom nevidím nic špatného. Touha po růstu a potřeba neustále se zlepšovat je koneckonců součástí lidské evoluce. Někdy se ale tato touha a potřeba dostává ve firmách na vrchol jejich pyramidy potřeb. Tyto firmy mají neustále potřebu růst, a chtějí více a více zákazníků. Patříte mezi ně? Na tuhle otázku si asi můžu odpovědět sám, kdo by přece nechtěl víc zákazníků. A zamysleli jste se někdy nad tím, zda vůbec máte těmto novým zákazníkům co nabídnout?

Dnešní doba nabízí všem podnikatelům takové technologie, o kterých se nám dříve ani nesnilo. Máme příležitost velmi efektivně cílit  reklamu na sociálních sítích, komunikovat s našimi zákazníky, zjišťovat jejich potřeby a dávat dohromady data, podle kterých můžeme vytvořit ten nejžádanější produkt nebo službu na trhu. Ten, kdo má v dnešní společnosti vliv a získal si především pozornost lidí, se řadí mezi ty nejbohatší. Stačí se jen podívat, které společnosti jsou dnes nejbohatší. Nebo si vezměte tenhle krásný příklad: Stačila jedna jediná zpráva, kterou napsal Elon Musk na svůj Twitter, a hodnota prakticky neznámé kryptoměny vystřelila ze dne na den o stovky procent nahoru. Stejně tak se můžete podívat na vývoj ceny akcií Tesly za uplynulé dva roky. Opět nárůst hodnoty akcií o stovky procent. Můžeme ale říct, že je Tesla bezpečně a bezkonkurenčně tím nejlepším produktem na automobilovém trhu? Když si jen vzpomenete na kauzy, které tuto značku doprovázejí… Když se jako technik a původní duší průmyslovák zamyslím nad dílenským zpracováním vozu, tak mi to prostě hlava nebere. Jak je možné, že nejhodnotnější automobilkou na světě je firma, které je schopna svým zákazníkům dodat špatně zpracovaný produkt, a ještě k tomu přidat i prakticky mizernou zákaznickou péči?

Já tady v podcastu rozhodně nechci nijak hodnotit kvalitu aut z továrny Elona Muska ani řešit, jestli je lepší elektro, nebo klasické auto. To je asi debata, která patří na úplně jiné místo než do mého podcastu. Pořád je tu ale ten fakt, že Tesla má natolik loajální zákazníky a podařilo se jim mezi nimi vytvořit tak velkou touhu po jejich produktu, že jim jsou schopni jejich zákazníci odpustit snad jakýkoliv přešlap. Jak je to ale možné? Jak se jim toho podařilo dosáhnout? Je to snad tím, že nejlépe cílí svou reklamu na sociálních sítích? Nebo se jim snad podařilo nasbírat nejvíce leadů ze všech automobilek na světě? Nebo snad Elon Musk nasbíral tolik dat a podle nich vytvořil produkt, který prostě všichni chtějí? A nebo snad vyrábí svá auta z těch nejlepších materiálů na světě?  Myslím si, že ani jedno z toho nebude tím důvodem. 

Víte, snad nikdy jsem neviděl mluvit Elona Muska ani Stevea Jobse o tom, z čeho se vyrábějí jejich produkty, jak se vyrábějí a podobně. Nejen oni, ale i ostatní nejúspěšnější podnikatelé dokázali mluvit o tom, jak se díky jejich produktu zlepší život jejich zákazníkům. Dokázali jim předat emoce, se kterými se zákazníci dokázali ztotožnit a které v nich vyvolaly tak velkou touhu tuto emoci získat, že získali i potřebu koupit si jejich produkt. To je ten ten jednoduchý a klíčový fakt, na kterém stojí úspěch těch nejlepších firem na trhu. A právě tento fakt pomáhá těmto podnikatelům a firmám dosahovat cíle, o kterém jsem mluvil na začátku dnešního podcastu. Pomáhá jim to získat co nejvíce zákazníků a dosahovat co největšího růstu.

Samozřejmě že všechny ty marketingové nástroje jim také pomáhají tohoto cíle dosáhnout. Pořád jsou to ale jen nástroje, a pokud by pro tyto nástroje neměli správný základ, budou jim úplně k ničemu. Je to úplně stejné, jako byste chtěli začít stavět dům na písku nebo snad v bažině. Můžete ho postavit třeba ze zlatých cihel, ale dokud pro dům nebudete mít zdravé a pevné základy, nikdy nebude stabilní. Chvilku možná bude stát, možná v takovém domě budete moci i bydlet a možná to bude chvíli i ten nejkrásnější dům na světě. Stačí ale malé zemětřesení nebo jen silný vítr, a dům vám prostě spadne. Bez ohledu na to, jakými nástroji a z jakých materiálů jste jej stavěli. 

A proto bych se vás teď zeptal, pokud patříte do skupiny lidí, o kterých jsem mluvil na začátku, kteří chtějí získat co nejvíce zákazníků a co největší růst: Jak moc zdravé jsou základy vaší firmy? Vydrží nějaké to zemětřesení? Daří se vaší firmě vzbudit touhu po emoci, se kterou se vaši zákazníci ztotožní a která je dovede až k potřebě koupit si váš produkt? A uvědomujete si například, jak se díky vašemu produktu nebo službě zlepší život vašich zákazníků? Pokud tohle nevíte vy, pokud jednoduše sami netušíte, jak se díky vám zlepší život vašich zákazníků, jak by to mohl vědět zákazník? A pokud to neví, proč by si měl chtít koupit váš produkt?

Víte, já si myslím, že tohle je jedna z velkých chyb, kterou dělá většina začínajících podnikatelů, obchodníků, ale vlastně i manažerů ve firmách. Oni nevědí, proč jejich firma existuje. Vědí jen, co jejich firma dělá a jak to dělá. Jak je ale vidět, tak to prostě nestačí a ve výsledku to není ani tak důležité, protože můžeme bezpečně tvrdit, že ani Elon Musk nevyrábí ty nejkrásnější, nejkvalitnější, nejrychlejší a nevím ještě jaká nej auta. A přesto má nejhodnotnější automobilku na světě a je nejbohatším mužem planety. Tak velkou sílu má, když dokážete získat vliv a vysvětlit svým zákazníkům, proč zrovna váš produkt zlepší jejich život. A jaké jsou vlastně obecně ty největší touhy, které jako lidé máme, a podle čeho je definovat? Odpověď na tuto otázku vám nepřinesu hned v dalším podcastu. Řekl jsem si, že chvíli počkám a zeptám se nejprve na váš názor. Jaké jsou největší touhy, které v nás vyvolávají potřebu koupit si něčí produkt nebo službu? Já vím, že pro zkušené podnikatele bude odpověď na tuto otázku hračkou. Ale někdo ji možná nezná. Nebo nad tím nikdy nepřemýšlel. A právě těmto lidem by tato odpověď mohla pomoct získat více zákazníků a dosáhnout růstu firmy. Pokud tedy máte odpověď na tuto otázku, budu velmi rád, když se o ni se mnou podělíte do mého e-mailu [email protected]. Tu nejlepší z odpovědí vyberu do jednoho z dílů podcastu Myšlením na vrchol, a ještě vás k tomu odměním jednou skvělou knihou z našeho e-shopu. Jsem moc zvědavý na vaše zkušenosti v podobě odpovědí na mou otázku a pro dnešek už vám přeji úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder