Jak se vrátit k soustředění v rozptýlené době? Osvojte si metodu BUJO

Aktivní, každodenní a organizované plánování. Toto téma jsem otevřel v minulém díle mého podcastu, protože je to jeden z dalších principů popsaných v nové knize Myšlením k bohatství: Odkaz & dědictví. Naučit se správně plánovat a najít takový způsob, který by nás efektivně posouval na naší cestě za úspěchem, je v dnešním rozptýleném světě stále náročnější. Slíbil jsem vám pár slov ke knize, která v tomhle pomohla i mně a u které věřím, že může pomoci s plánováním každému čtenáři.

Kniha s názvem Metoda Bullet Journal, kterou napsal Ryder Carroll, je oceňována i světovými autory, kteří se také zaměřují na produktivitu. Jmenovat bych mohl například Calla Newporta, autora knihy Hluboká práce, nebo také Davida Allena, od kterého známe GTD, v češtině Mít vše hotovo. 

Co mi na knize Metoda Bullet Journal připadá na jedné straně tak trochu úsměvné a na druhé zase pochopitelné, je fakt, že autor knihy se narodil s poruchou pozornosti ADD. Úsměvné mi to připadá z toho důvodu, že člověk, který má vrozenou poruchu pozornosti, napsal knihu o tom, jak si udržovat pozornost a aktivně plánovat, a pochopitelné vlastně právě proto, že Ryder pochopil, jak je pro něj náročné pozornost udržet, a právě proto si vytvořil poměrně unikátní a jednoduchý systém. A právě tento systém je velmi detailně popsán v jeho již dnes světovém bestselleru Metoda Bullet Journal. 

Hned v úvodu knihy Ryder popisuje, co ho přivedlo k tomu, knihu vydat a podělit se o svůj způsob plánování. Bylo to ve chvíli, kdy se snažil kolegyni v práci pomoci s organizací jejího času, zaměřit se na skutečné priority a začít dotahovat věci do konce. Když jí popsal svou metodu plánování, řekla mu: „Tohle si nemůžeš nechat jen pro sebe, s tím musíš ven.“ A to byl impuls, který Rydera přiměl napsat knihu a naučit své čtenáře používat metodu Bullet Journal. 

Někdo z vás by si teď možná mohl položit otázku, v čem ta unikátní metoda spočívá. Je k tomu nějaká aplikace? Musím si na to koupit nějaký speciální notes? Co se mi na BUJO – což je oficiální zkratka metody Bullet Journal – líbí asi nejvíc, je to, že je strašně jednoduchá. V jednoduchosti je prostě krása a jedinou aplikací, kterou na to budete potřebovat, je vaše vědomá mysl. A notes si můžete vzít, jaký chcete. Jediné, co potřebujete, jsou čisté listy papíru. Žádné předlohy, žádné diktování, jak a kam máte plánovat nebo kolik prostoru budete pro své plány potřebovat. 

Ryder v začátku knihy docela přesně vysvětluje, proč je důležité pro plánování použít právě psaný notes, a ne žádnou aplikaci. Zmiňuje například, jak přínosné je pro nás psaní rukou, o tom jsem s odkazem právě na tuto knihu mluvil i u sebe v nedávných podcastech. Než se ale pustíte do žurnálování a plánování, Ryder vás ve své knize provede tzv. mentální inventurou. Také o této jeho metodě jsem se nedávnou zmiňoval, takže pravidelní posluchači Myšlením na vrchol už vědí, co taková mentální inventura obnáší a že k ní potřebujete jen tužku a čistý papír se třemi sloupci. Připadalo mi docela zajímavé, proč byste si mentální inventuru neměli dělat v rámci svého bullet journalu, ale mimo na čistý papír. Je to jednoduché – zkrátka a dobře do vašeho diáře patří pouze vaše priority a mentální inventura je jen nástroj, který vám pomůže si tyto priority ujasnit.

Co si myslím, že je na samotné metodě Bullet Journal tak unikátní, je samotný systém, podle kterého si svůj diář každý den tvoříte. Ryder používá jednoduché znaky a pomocí nich v diáři zaznamenává všechny úkoly, poznámky, plány, cíle, schůzky atd. Jakmile si tento systém osvojíte, usnadní vám to orientaci v každém dni a prioritizaci úkolů. Co mi připadá na systém Bullet Journal skoro až geniální, je vlastně to, že na každý den máte neomezené množství prostoru. Někdy můžete mít den rozplánovaný a rozepsaný na jednu nebo dvě strany, a jindy zase mít na jedné stránce klidně tři dny. Ryder si totiž uvědomuje, že každý den je jiný a že nelze nikoho omezovat nebo mu diktovat, kolik má mít prostoru pro plánování svého dne. Na bullet journal tak opravdu můžete použít naprosto libovolný notes nebo poznámkový blok. Otáčíte jen bílé stránky a dáváte jim tvář. Jednou máte na stránce rozplánovaný den, jindy tam máte namalovanou myšlenkovou mapu, jindy zase napsané poznámky z porady nebo zapsané úkoly k nějakému projektu. Důležité ovšem je udržovat v tomto diáři systém, protože jinak se v něm ztratíte. Proto si hned na začátku vytvoříte rejstřík a různé výhledy a plány, se kterými dále pracujete na dalších stránkách při měsíčním, týdenním a denním plánování. Pak je ale důležité si jednotlivé stránky číslovat a zapisovat si je do rejstříku. Může se vám to zdát zbytečné, tuto zbytečnost ale oceníte, až budete za nějaký čas hledat zápisky z porady či nějaké konference nebo jen svou myšlenkovou mapu. Na informace na jednotlivých stránkách se potom můžete i odkazovat, a tím je propojovat s plánováním úkolů na jednotlivých projektech. Můžete ale takto propojovat i informace v jednotlivých diářích. Jakmile si totiž osvojíte metodu  BUJO, může se vám klidně stát, že za rok vyplníte dva, tři nebo čtyři diáře. No a pak se vám třeba stane, že budete potřebovat informaci z nějaké porady nebo se vrátit k zápiskům ze školení, které bylo před půl rokem. V tom případě stačí jen otevřít rejstřík a najít si den, kdy jste zápisky dělali.

Co mi ještě na této metodě připadá opravdu skvělé, je představa, že třeba za pět let budete mít v knihovně vyrovnané své diáře za celou tuto dobu. Vytváříte si tak vlastně takovou svoji osobní kroniku, do níž můžete kdykoliv nahlédnout a zavzpomínat na všechny své úspěchy. 

Kniha samotná je postavená jak praktických radách a tipech, tak na faktických studiích, ale i příbězích lidí, z nichž některým metoda Bullet Journal doslova dokázala zachránit život, případně život jejich blízkých. Vybavuji si například příběh matky, která díky velmi podrobným zápiskům zdravotního stavu svého zdravotně postiženého syna mu zachránila život: jediné, co byla v emočně vypjaté situaci schopna lékařům předat, byla stránka vytržená z jejího BOJU diáře, kde bylo úplně všechno zapsáno. I takovou hodnotu může mít pro vás mít, když si osvojíte metodu Bullet Journal. Nejen že budete vědomě každý kráčet za svými sny, ale jednoho dne tím můžete i někomu doslova zachránit život.

Tolik tedy pro dnešek taková moje malá recenze na knihu, kterou napsal Ryder Carroll. Jestli někdo z vás tuto knihu četl, budu rád, když přidáte svůj pohled, zkušenosti a co jste si z ní odnesli. A jestli vás kniha zaujala nebo máte ve svém okolí někoho, o kom si myslíte, že by mu mohla pomoct, najdete ji také na našem e-shopu. Tak snad kniha pomůže ať už vám, nebo někomu z vašich blízkých, a snad vám i tento podcast udělal úspěšný a krásný den.

© Lukáš Eder