1. Tvoř vlastní akronymy
Akronymy jsou zkratky, sestávající z počátečních písmen (slovní fotbal). Příklady akronymů?
Máte rádi hudbu? ABBA: A – Anni-Frid, B – Bjorn, B – Benni, A – Agnetha, tedy jména zakládajících členů kapely.
Nakupujete nábytek? IKEA: I – Ingvar, K – Kamprad, E – Elmtaryd, A – Agunnaryd, tedy jméno a příjmení zakladatele, název jeho rodné obce a oblasti ve Švédsku.
Pročítáte internetové diskuse? LOL: L – lots, O – of, L – laughs (strašná sranda), BTW: B – by, T – the, W – way (mimochodem).
Kdo čte magazín Business Leaders, pamatuje si možná náhled do diářů manažerů, kteří si zkracují označení schůzek nebo jména klientů. Nedělají to ani ve spěchu nebo z důvodů utajení, ale prostě jde o zábavné rozptýlení, větší zapojení mozku.
Například: PDŘOTN: P – pátek, D – dvanáctého, Ř – října, O – osm, T – třicet, N – Novák. Tedy: V pátek 12. 10. mám v 8.30 schůzku s Novákem.
2. Používej asociace
Dalším oblíbeným zrychlujícím způsobem myšlení je změna poznámek – vytváření šifer a metafor. Předlohou je jóga, kde jsou jednotlivé cvičební pozice nazvány podle zvířat nebo útvarů, které připomínají (asociují), nebo podle lidí, kteří v nich dlouho setrvávali, protože jim byly pohodlné. Jakmile pak lektor vyzve k přesunu do polohy kobry, mostu nebo psa, všichni vědí, co učinit.
3. Vizualizuj
Mnozí nemají fotografickou paměť ne proto, že ji „nezdědili“, ale že tuto dovednost dostatečně necvičili pílí a vytrvalostí. Nejspíš neměli rádi pexeso…
Vizualizace je ovšem předstupněm. Znamená vytváření mentálních obrazů. Je jedním z klíčových nástrojů uskutečňování snů, motivovanosti a odhodlanosti jít za sny (jednou z ukázek je životní příběh tohoto muže).
Při mozkovém joggingu vypadá vizualizace takto: Vybíráte zrovna zimní dovolenou a čtete o luxusním hotelu v atraktivní destinaci přímo na písčité pláži? Tak si jej představte.
- Jak je asi velký
- Jakou má barvu
- Kolik má pater
- Kolik má oken
- Jaký bude výhled
- Jaký bude bazén a koupání v něm
- Jak budou chutnat večeře a drinky
Stejně tak ze všeho, co právě zažíváte, si tvořte pomyslné fotografie a třiďte je do fotoalb uvnitř mysli. Obraz je víc než tisíc slov. Proto pozorujme. „Fotografujme“. Užívejme si zrak. Obrazy nás posunou víc než pouhá slova a hesla.
A máte-li diář, vizualizaci pomáhá zapisovat si běžné denní poznámky barevně. Do mysli se pak lépe kopíruje obraz záznamu – barva, řádek, stránka. Tak jsme to přece dělali už ve škole. Lidé s tímto návykem mají lepší paměť a barevnější život.
4. Tvoř analogie
Pracujeme. Snažíme se pochopit něco, co není naší parketou. V tištěném magazínu Business Leaders jsme naváděli k několika technikám, jak to lépe zvládnout. Jedna z nich je analogie.
Co převést nesrozumitelný problém do oblasti, které rozumíme? Princip zůstane stejný, jen se změní scéna. Příklad: Chtějí-li se špičkoví byznysmeni připravit na prezentaci nového projektu, analogicky si představí, co dělají, když se připravují třeba na dovolenou:
- Kam chci jet
- Jaké tam potřebuji počasí
- Na kolik dní se utrhnu
- Co vlastně chci dělat (koupat se, chodit po horách, jezdit na kole)
- Jaký výběr oblečení a doplňků tomu všemu musím podřídit
Analogicky převedeno do přípravy prezentace:
- Kam chci jet = Musím si stanovit téma
- Jaké tam potřebuji počasí = Jakým stylem oslovit publikum, aby brzy nevychladlo nebo se příliš nerozpálilo
- Na kolik dní se utrhnu = Rozsah prezentace
- Co vlastně chci dělat = Jasná struktura prezentace
- Co všechno tomu musím podřídit
5. Koncentruj se
Nejefektivněji zapojit mozek předpokládá naplno žít tímto okamžikem. Být si plně vědomi toho, CO děláme a KDY to děláme. Teď sedím v křesle, co cítím, co slyším, co vnímám kolem sebe… právě teď.
Pomáhá to k lepšímu soustředění na to, čemu se věnovat chceme. Při práci přestaneme tolik těkat, kam vlastně půjdeme na večeři nebo jestli potomek zrovna neschytává pětku z matiky.
Mozkový jogging je cvičení jako každé jiné. Nemůžeme to šidit a čekat, že to přesto bude fungovat.
Zajímá Vás, jak být efektivnější na cestě za svým úspěchem? Inspirujte se v magazínu Business Leaders, který můžete číst v tištěné i elektronicképodobě.
Zaslání magazínu na Slovensko vyřídíte zde
© Petr Casanova