První pomoc při stresu

6 „hasičů“

Proti vyhoření pomáhá několik hasičských přístrojů:

1. Pohyb. Malé cvičení zvládneme i v kanceláři, pokud se nám nechce trápit tělo v posilovně:

Stoupněme si za židli, čelem k sedáku, těsně za zádovou opěrku.

Stoj spatný, spojme k sobě chodidla, kotníky, kolena, stehna, zatímco prsty nohou rozprostřeme doširoka, ať jsme co nejstabilnější.

Předkloňme se přes zádovou opěrku židle a snažme se prsty rukou dosáhnout co nejblíže k podlaze. Vytahujme se z pasu, hlava volně visí. V nejzazší pozici dýchejme uvolněně a hluboce.

Po chvíli se pokusme znovu ještě trochu protáhnout, přiblížit se prsty rukou k podlaze. Stále dýchejme uvolněně a hluboce.

Poté se POMALU vzpřimujme, pohyb jde opět z pasu. Zvedejme se kulatě, obratel po obratli.

Když jsme zcela vzpřímeni, s nádechem vzpažme a opět z pasu co nejvíce vytáhněme ruce vzhůru. Pohled míří za prsty rukou.

S výdechem spusťme ruce do pozice modlitby.

Toto cvičení opakujme 6x. Nezabere nám více než 5 minut.

2. Pišme si poznámky. Kdykoli si nás někdo zavolá na kobereček nebo nám nadává, vezměme si papír a během rozhovoru si pišme vše, co považujeme za důležité. Nejen to, co nám říká, ale i své pocity. Nevybuchneme tak snadno (do poznámek se totiž dá psát i to, kam má zmíněná osoba jít…), odventilujeme se a druhá osoba se to ani nedozví (kam jsme ji poslali nebo jak jsme se v té chvíli cítili).

3. Pomozme bolavým zádům a žaludku. Jen bodově: Hořčík pro výživu svalů; důsledně tlačit ramena od uší dolů, když se blokuje oblast krční páteře; posilovat břišní svalstvo, jestliže bolí oblast hrudní páteře; a prohřívat křížovou kost, pokud nás trápí oblast bederní páteře.

4. Časté křeče a nervové tiky svalstva zmírní, nebo dokonce odstraní kombinace vápníku, hořčíku a vitaminu B.

5. Obtížné usínání ulehčí prohřátí – žaludku, křížové kosti a nohou.

6. Pokud nás pálí žáha a nechceme používat léky, rozkousejme a spolkněme tři lžíce máku nebo se napijme smetany.

Zkrátka a dobře: Pečujme o sebe a stresu bude méně!

Propadáte příliš práci? Berete si cizí odsudky moc osobně? Cítíte, že přicházíte zbytečně o spoustu energie? Jak zkvalitňovat své výsledky a současně neztrácet pohodu, o tom je nové vydání magazínu Business Leaders, dostupné zde. Rozesíláme už 26. srpna.

© Petr Casanova, Olga Medlíková

Spoluautorka je lektorkou, konzultantkou, bývalou manažerkou a autorkou e-booků