Salón Funny Sassy: Místo, kde se děti nebojí kadeřníka, je vtipné a šik

Franšíza?

Monika měla jasno. Věděla, že tohle je směr, kterým chce jít. Nabízely se dva způsoby. Vydat se cestou franšízy, nebo na vlastní pěst. Přestože franšízu důkladně zvažovala, nakonec se rozhodla tento způsob nevyužít. „Výhoda koupě franšízy by byla rozhodně veliká, ušetřila bych si spoustu času, který jsem strávila zjišťováním informací, hledáním dodavatelů, kosmetiky, kadeřnických pomůcek. Jenže jsem si z nabídky stávajících franšíz jednoduše nevybrala. Buďto to bylo kvůli přemrštěným finančním nákladům, podmínkám pro franšízanty nebo se mi vůbec nelíbil jejich koncept,“ vysvětluje důvody, proč se nakonec rozhodla formu franšízy nevyužít.

Důkladná příprava

Monika neměla žádné zkušenosti s podnikáním. Netušila, co všechno obnáší začít podnikat. Proto se rozhodla jít na to pomalu a na vše se nejprve důkladně připravit. Riziko, že ji mezitím někdo v nápadu otevřít dětský salón předběhne, si ani nepřipouštěla. „Spíš jsem se divila, že to někdo neotevřel dávno před námi. Ale profesionálové k tomu byli spíše skeptičtí, takže to riziko nebylo nijak zásadní.“

Jelikož myšlenka otevřít dětský salón se zrodila v průběhu mateřské, mohla se Monika připravovat doma. „Skloubit přípravu na takovéto podnikání by s mým původním zaměstnáním nešlo. Věnovala jsem tomu čas podobně, jako kdybych chodila do práce. Rozdíl byl v tom, že jsem zároveň mohla být s dcerou.“

Od chvíle, kdy přišel nápad otevřít dětský salón, uběhly do reálného otevření dva roky. „Trvalo to poměrně dlouho. Neměla jsem potřebné vzdělání, koncese a vůbec ideu, co znamená podnikání. Proto jsem tomu před otevřením prvního salónu věnovala zhruba dva roky.“

START

Důkladná příprava, která v Moničině případě trvala dva roky, může výrazně zvýšit pravděpodobnost úspěchu. Ale přesto – kde je jistota, že skutečně uspějete? Kdo Vám dá záruku, že to bude fungovat?

Odpověď asi tušíte: záruka neexistuje.

Věděla to i Monika: „Neměla jsem žádné srovnání, nevěděla jsem, jak se etablujeme na našem trhu, jaké budeme mít finanční výsledky. Nemohli jsme se podívat na konkurenci, protože žádná nebyla. Bylo to dost neznámých, se kterými jsme do toho šli.“

I přes zodpovědnou a pečlivou přípravu na rozjezd si Monika byla vědoma toho, že začátek stále obestírá několik otazníků. Aby co nejvíc snížila riziko neúspěchu, dobře si promyslela i marketingovou strategii.

Pojďme se na ni podívat zblízka – zákazníci jsou přece jedna z esencí podnikání, ne-li ta nejdůležitější, proto bychom tomuto tématu měli věnovat náležitou pozornost.

Tři fáze úspěšného marketingu

1. Pomalý rozjezd na vychytání nedostatků

Plánovala jsem pomalý rozjezd, abychom mohli vychytat co nejvíc chyb hned na začátku. Takže jsme začínali bez reklamy. Úplně,“ vysvětluje Monika svůj plán. Možná si řeknete, že to přece nemůže fungovat. Bez reklamy nikdo nebude vědět, že takový salón pro děti existuje, navíc když jde o koncept, který v Česku nikdo nezná.

Jenže to fungovat může – když zvolíte to správné místo.

2. Umístění v obchodním centru, kterým projde denně mnoho lidí

Monika se totiž rozhodla svůj salón Funny Sassy otevřít v pražském nákupním centru Galerie Butovice. A byla si vědoma toho, jakou výhodu to přinese: „Umístění v obchodním centru byla do začátku naše velká výhoda. Lidé nás viděli, aniž by šli cíleně k nám.“

3. Komunikace se zákazníky a zpětná vazba

Moničinou výhodou byla léta strávená v bankách. Naučila se tam totiž nejen manažerskému řízení, samostatnosti, rozhodování, ale také jednání s lidmi. To využila bezprostředně po otevření salónu. „Od začátku jsem věděla, že bude velmi podstatné budovat dobré vztahy se zákazníky a správně vysvětlit zákazníkovi kdo jsme a proč tu jsme a jak vše chceme dělat. Byla jsem tam každý den a mluvila se zákazníky, případně s těmi, kteří se přišli jenom podívat, kdo vlastně jsme. Dělala jsem to poměrně dlouhou dobu a dostávala jejich zpětnou vazbu.“

Komunikace fungovala pro Moniku ve dvojí prospěch. Nejen, že mohla díky poznatkům zákazníků (i zvědavců) vylepšovat nedostatky, kterých by si třeba sama nevšimla, a tím neustále zvyšovat úroveň a kvalitu salónu, ale navíc si tak zajistila tu nejlepší formu reklamy, která funguje na doporučení nebo jak říká Monika – na šeptandě.

Diskuzní stránka BusinessLeaders je zde.

© Veronika Vajglová