5 kroků, kterými jsme si vydobyli místo na trhu plném konkurence

Podnikat se dá dvojím způsobem:

  1. Začít s něčím jako první. Tedy nemít konkurenci. To může být stresující. Co když to už někdo zkoušel a ono to nefungovalo? Navíc jak vzdělat trh? Co když dáme do edukace trhu spoustu prostředků a pak jednoduše přijde nějaký lišák-konkurent a slízne místo nás smetanu, protože řekne: „Ano, já to taky dělám, ale levněji/kvalitněji/moderněji.“
  2. Začít s něčím už ne jako první. Tedy vstoupit mezi konkurenci. To může být stresující úplně stejně. Jak se odlišit? Jak najít mezeru na trhu?

Mnoho lidí, kteří uvažují o podnikání, má z obou modelových situací tak ustaranou hlavu, že raději podnikat vůbec nezačnou. Nebo brzy bezradně skončí. Proto jsme začali vydávat magazín Business Leaders a ukazujeme cesty těch, kteří si v obou situacích poradili.

Veřejně na internetu málokdo prozradí celé své know-how. Někdy však mohou inspirovat i obecné obrysy. Ukažme si to dnes na příkladu značky triček Rescue, za kterou stojí Karolína Jurečková a Jan Tamchyna.

1. krok: Hledej mezeru na trhu.

Nejčastějším způsobem, jak podnikatel objeví směr, kterým se má vydat, je osobní problém. Sám něco nemohl sehnat. Něco, co o čem měl přesnou představu.

Karolína a Jan byli normální zaměstnanci. Neuvažovali o podnikání. Pouze něco sháněli.

„Honza je fanoušek do letectví a motorismu. Chtěl tričko s touto tematikou,“ říká Karolína. „Tričko není jen oděv, je to také informační médium, které vypovídá o naší osobnosti, postojích, hodnotách. Honza na něm chtěl mít osobnosti, které psaly historii letectví a motorismu, a přitom část z nich je už lidmi zapomenuta.“

Spolu pracovali v reklamní agentuře. Z legrace si udělali nátisk takového trička na papír. Pak si ho nechali přenést na látku. Honzovo nevšední tričko zaujalo okolí. Aby ne, když i jeho přátele přirozeně tvořili lidé zajímající se o letectví a motorismus.

Tak se zrodila myšlenka: Co kdyby taková trička měla úspěch u širšího publika?

2. krok: Odliš se od ostatních; nabídni, co nikdo jiný.

Trička s potiskem tvoří vysoké konkurenční prostředí. Navíc nový nápad jednoho snadno převezme druhý. Karolína s Janem ale věděli, v čem mohou být stále nezaměnitelní a nedostižitelní: v Honzově vášni.

„Věřili jsme si, protože fanoušků jako Honza je hodně. Ale stejnému byznysu se žádný z nich nevěnuje. Kdyby se mu věnoval, Honzu by nenapadlo začít podnikat – koupil by si prostě jeho tričko,“ naznačuje Karolína, v čem tkví přidaná hodnota jejich značky: V tom, že nedělá jen design pro design, ale „vkládá do designu příběh.“ 

Kdo jiný než fanoušek takového oboru může vymýšlet příběhy na tričko? Ostatní mohou stávající příběhy okopírovat, ale nikdy ne být napřed. Aby mohli být napřed, museli by se stát také fanoušky, ležet v knihách, jezdit po akcích, studovat příběhy – a hlavně nelitovat času. Pro Honzu to není práce, ale radost, zábava, koníček!

Hlavním claimem značky se stalo: Obleč si příběh. Nebyl to jen líbivý potisk a příjemný materiál, i když ten také. „Odebíráme trička kvalitního francouzského výrobce, potisk probíhá v Česku – to proto, abychom měli kontrolu nad procesem tisku, jehož kvalita je pro nás prvořadá,“ říká Karolína.

3. krok: Blokuj konkurenci.

Podnikání je jako sport, typicky cyklistika nebo formule 1. Než se dostanete do čela, hledáte skulinku, zaváhání soupeře. Když se dostanete do čela, snažíte se nedopustit skulinku, nedat šanci soupeři.

Konkurence je proto velmi užitečná a potřebná. Nutí nás být ve střehu a nikdy neustat, usilovat o to, aby byla jen nepřímá nebo částečná, aby buď musela zasahovat jinou cílovou skupinu, nebo z té naší jen paběrkovala.

„Ano, sledujeme konkurenci, neustále. Ale necítíme se akutně ohroženi,“ říká Karolína. „Je to tím, že na trhu je několik výrobců triček s tematikou letectví, motorismu nebo válečné historie, ale každý to dělá trochu jinak – hlídá si svůj rybníček. Rozdíly jsou ve zpracování designu, kvalitě triček a technologii tisku. Někdo to všechno trochu ošidí, aby mohl nasadit nižší cenu. Pak je na zákazníkovi, jaké prioritě dá přednost.“

Karolína a Jan si udržují pozici především neustálým testováním nových designů a stylů. „Chceme, aby si vybral každý – z různých směrů letectví, motorismu nebo válečné historie. Neosvědčené designy vyřazujeme, osvědčené buď upravujeme, nebo necháváme v nezměněné podobě. A hlavně už plánujeme rozšiřování portfolia o další kusy oblečení, nejen trička,“ dodává Karolína.

Co mnozí podnikatelé podceňují a nezvládají?

Pro 4. důležitý krok obraťte, prosím, na 2. stránku.