5 klíčů k úspěšnému jednání s investorem

4. Ukažte své zákazníky

Pokud chcete na investora opravdu hodně zapůsobit, ukažte mu své zákazníky a jejich reakci na Váš produkt. Ptáte se: A kde je vezmu, když jsem ještě nezačal podnikat? No, pokud to myslíte s podnikáním vážně, určitě před zahájením testujete zájem o svůj produkt/službu a vytváříte si cílovou skupinu.

Jedním z nejlepších způsobů je crowdfunding, kde podnikatelé poptávají finanční příspěvky na internetu. Nejde ani tak o to, kolik vyberou, jako co jejich nápadu říká veřejnost. Zdá se, že by o produkt/službu měla zájem? Byla by ochotna za to dokonce zaplatit? Užitečná data.

Čím více dat budete mít k dispozici, tím spíše investora získáte na svou stranu. Ideální je mít již zkušenost s prodejem stejného či podobného produktu a vytvořenou komunitu lidí, kteří mají o takové věci zájem.

V dnešní době je snadné využít sílu sociálních sítí a ještě před spuštěním podnikání si na nich vyzkoušet zájem o svůj nápad. Možností, jak otestovat podnikatelský záměr, je hned několik. Přinášíme je i v Business Leaders.

5. Znejte odpověď

Než investor položí peníze na stůl, bude mít spoustu otázek. Častým důvodem, proč se začátečníkům nezdaří získat investici, je jejich nedostatečná připravenost odpovídat. Pozor na to.

Ten, kdo drží peníze, je má proto, že s nimi umí hospodařit a dělat správná finanční rozhodnutí. A takové správné rozhodnutí vyžaduje velké množství informací, znalostí, přesvědčení a podkladů. Připravte se na všetečné otázky a snažte se je zohlednit už při tvorbě podnikatelského plánu. Kdo nad podnikatelským plánem přemýšlí, je vždy lépe připraven odpovídat, protože zná svůj nápad opravdu ze všech stran. Tip: Využijte pomoci zkušeného poradce nebo mentora – někoho, kdo má s podnikáním zkušenosti.

Přes 95 procent start-upů zkrachuje. Jedním z důvodů je právě investor, který – pokud si špatně nastavíte pravidla – z Vás učiní otroka ve „své vlastní“ firmě. Pokud přemýšlíte o tom, jak jinak získat peníze pro svůj sen, přečtěte si aktuální vydání magazínu Business Leaders. Nelze sehnat jinde než zde.

Na diskusní stránky BusinessLeaders lze vstoupit zde.

© Veronika Vajglová