Podnikali v běžném oboru. Na revoluční nápad je přivedli až zákazníci.

Spousta lidí by ráda rozjela své vlastní podnikání. Líbí se jim představa budování vlastní společnosti, možnost svobodného rozhodování, vytváření nových hodnot a samozřejmě také velmi často vyššího životního standartu, který je s úspěšným podnikáním často spojen. Spoustě těmto lidem nechybí ani nadšení a pracovitost. Někdy jim možná chybí odvaha pustit se do vlastního projektu, nejčastěji jim ale chybí ten správný podnikatelský nápad. Mnoho lidí má pocit, že aby rozjeli úspěšné podnikání, musí přijít s nějakým revolučním podnikatelským nápadem, objevit díru na trhu nebo vymyslet něco zcela mimořádného. Tito lidé tolik přemýšlí nad tím, v čem by začali podnikat, CO by mohli dělat a JAK, že často zapomenou na to úplně nejpodstatnější. Zapomenou na to, že v zásadě není ani tak důležité co děláte, ale především PROČ to děláte a úplně nejdůležitější je hlavně začít a nečekat na úspěch.

Představa o tom, že musíte přijít s nějakým revolučním nápadem, abyste dosáhli úspěchu, je často velmi mylná. Můžete začít podnikat v jakémkoli oboru, který je blízký vaší osobnosti, který vás baví a naplňuje. Ten revoluční nápad se může dostavit až časem a často vás k této revoluci dovedou až vaši zákazníci. Stejně tak tomu bylo například u manželů Šustáčkových. O jejich unikátní a patentované výuce cizího jazyka po telefonu, kterou už mnozí z vás znají pod názvem EDOO , jsme již psali před pár lety. Sami jsme tuto unikátní metodu výuky angličtiny vyzkoušeli, o svých zkušenostech s výukou angličtiny po telefonu jsem se vámi podělil ve svém podcastu Myšlením na vrchol. Celá epizoda je k dispozici na našem webu zde. Překvapilo mě, kolik lidí mi napsalo a zajímalo se o celý podnikatelský příběh JIŘÍHO a PETRY ŠUSTÁČKOVÝCH. Proto přináším jejich podnikatelský příběh tak, jak jej napsal Petr Casanova před dvěma lety, abych Vám ukázal, jak snadné může být objevit inovaci v naprosto bežném oboru, jakým výuka cizích jazyků bezpochyby je.

Manželé z Hradce Králové měli původně běžnou jazykovku, jednu z největších v regionu, a za klienty velké firmy – automobilku TPCA nebo ČEZ. Jenže také měli jednu bezradnou žákyni. „Ta paní, která brala lekce ve firmě, říkala, že angličtinu nezvládá, že je ze skupinové výuky vystresovaná, že se před ostatními bojí udělat chybu. Ale německy se prý naučila, a to tak, že v kanceláři MUSELA zvedat telefony a německým volajícím MUSELA odpovídat. ,Nemohli byste mi volat v angličtině?‘ zněl její dotaz, nad kterým jsme kroutili hlavou,“ vzpomíná Jiří, který tehdy považoval výuku po telefonu za nesmysl. Po Skypu snad, říkal si, tam se žák a lektor alespoň vidí. Ale naslepo?

Jenže… Byla to zaměstnankyně významného klienta a naléhala. Proto Šustáčkovi vyhověli.

„Paní dál chodila na naši skupinovou výuku ve firmě, ale po cestě z práce jí ještě zavolal do auta náš lektor. Jen pár minut denně,“ popisuje Jiří. Jeho žena Petra, která vedla zmíněné skupinové lekce ve firmě, se jednoho dne vrátila domů užaslá. „Z mnohaletých zkušeností víme, kolik nového se může žák naučit za určité období, o kolik vyrůst. Jenže tahle paní dokázala po třech měsících jazykový zázrak! Vždy seděla v koutě, bála se promluvit a reagovala jen na výslovné vyvolání. A zničehonic začala hýřit aktivitou, hlásila se vždy jako první, byla nejlepší ve skupině! Úplně zlomila mluvící bariéru! Povídám jí: ,Pavlo, co se s Vámi stalo?‘ A ona s úsměvem: ,To ty telefonáty, já Vám to říkala! To musíte udělat pro všechny!'“

A unikátní podnikatelský nápad byl na světe! Čekala je ale poměrně dlouhá doba, než tento nápad zrealizovali a přivedli tak unitkání metodu vyuky na český trh. Zjistili dokonce, že to je tak unikátní metoda výuky cizího jazyka, že ji doposud nikdo na celém světě nezavedl. Rozhodli se proto, že dříve než půjdou s kůží na trh, musí vše připravit a vyladit k jejich naprosté spokojenosti. Celý vývoj probíhal v utajení, drželi svůj nápad pod pokličkou, chtěli být první a měli obavy, zda je někdo nepředběhne. Dnes mají na svou metodu dokonce zapsaný i patent. Přesto že se zdála na první pohled tato inovace ve výuce jazyka velmi jednoduchá a manželé Šustáčkovi si mysleli že vše zvládnou připravit do čtvrt roku, tak precizovali celý systém déle jak dva roky. Stavěli celý vzdělávací online systém. Budovali callcentrum s flexibilními lektory, schopnými po pár větách rozeznat jazykovou úroveň volaného žáka, okamžitě mu přizpůsobit mluvu, a hlavně ho zlepšovat tempem, které bude „tak akorát“ – ani ne příliš pomalé, tedy nudné, ani ne příliš rychlé, tedy frustrující. 

S Petrou Šustáčkovou jsem si volal tento týden zajímal se o to, co je v Edoo nového. Ptám se zcela automaticky, jak se jim daří v tomto obtížném odbdobí karantény a Petra s usměvavým hlasem odpovídá: „Lukáši, nás se ta karanténa přeci tolik netýká, naši klienti nikam nechodí, na telefonu je zastiheneme kdykoli a kdekoliv.“ Načež jsem Petře odpověděl: „To máte vlastně pravdu a já si to samozřejmě uvědomuji. Ptám se tak už trochu automaticky. Spíš mě napadlo, jestli máte ještě vůbec volné kapacity na nové žáky. Spousta lidí je teď doma, nemohou chodit nikam na výuku, tak to jste pro ně nejlepší volbou jak dále pracovat na angličtině a neusnout na vavřínech. Ptám se proto, že jsem se o vás zmínil v jednom mém podcastu a několik mých posluchačů mi psalo s pozitivní zpětnou vazbu. Napadlo mě proto, jestli byste nebyli ochotni nám pro naše čtenáře darovat nějaké zkušební kurzy do soutěže. Co si o tom myslíte?“ Nejprve mi můj nápad přišel příliš troufalý, ale Petřina odpověď mě potěšila: „Volné kapacity? No jasně že máme volné kapacity a za studenty z firstclass a businessleaders jsme vždycky moc rádi. A nechtěli byste třeba dva ty vouchery? A jak si o ně čtenáři zasoutěží?“

Formát soutěže už nechala Petra na mě a já vám tak nyní přináším nejen inspirativní, podnikatelský příběh manželů Šustáčkových, ale i možnost získat zcela zdarma měsíční kurz angličtiny s Edoo a zapracovat na svém osobním rozvoji. Pokud se chcete do soutěže zapojit, přejděte na druhou stránku, zjistětě sedm důvodů, proč se s Edoo rozmluvíte rychleji a zapojte se do soutěže.