Jak bojovat proti syndromu vyhoření

Syndrom vyhoření je velkým tématem dnešního světa. Postihuje zejména povolání, která by se většinou dala zobecnit pojmem „lidé pracující s lidmi“. Přecitlivělost, perfekcionismus, workoholismus i naivní optimismus jsou některými z osobnostních předpokladů, které mají svá pro a proti, ale co se týče syndromu vyhoření, bývají bohužel spíše na škodu. 

Co když ale syndrom vyhoření neexistuje? To tvrdí první host loňské konference Tajemství obchodu, Rastislav Zachar, který prostřednictvím společnosti Business Success pomáhá lidem najít inspiraci a elán v oblasti managementu. „Vyhoření je velmi nešťastné slovo. Co to znamená, když je něco vyhořelé? Vyhoření znamená jednou pro vždy konec. Znáte ale lidi, kteří měli nálepku ,vyhořelý´, a přesto se znovu postavili? Nemohou být vyhořelí, když znovu hoří,“ řekl na samém začátku svého bloku.

Rastislav Zachar během své letité praxe potkal mnoho lidí z oboru a nevyhnutelně získal zkušenosti se syndromem vyhoření u obchodníků. Své vystoupení věnoval právě jim. Není se čemu divit, když většina běžných lidí vnímá obchodníky výrazně negativně. Je ale mnoho způsobů, jak můžete syndromu předcházet. 

Těchto 6 tipů radí Rastislav Zachar pro prevenci syndromu vyhoření:

  1. Připomínejte si, že lidem pomáháte

Obchodník existoval již ve starém Řecku, ale jeho definice se výrazně lišila. V tehdejších slovnících by bylo možné dohledat, že obchod znamenal pomoc. Tak by tomu mělo být i dnes. Sepište si seznam všeho, čím jako obchodník lidem pomáháte a naučte se ho zpaměti. Pokaždé, když z nějakého důvodu zapochybujete, zda jste ostatním prospěšný, svůj seznam si připomeňte. 

  1. Buďte hrdí na svou práci

Jedním z nedostatků současné společnosti je úbytek komunikace. Stačí se podívat kolem sebe. V metru všichni upírají své zraky do mobilních telefonů, lidskou práci nahrazují automaty a pro vše, co jde objednat přes internet, do obchodu radši nejdeme. Hlavně aby nebylo třeba s někým mluvit, prosit nebo děkovat. Obchodník je na tom jinak. Stále chodí „od dveří ke dveřím“ a s lidmi mluví. Ve velké většině případů ale odmítnutí převládají a na obchodníky je tím vyvíjen neuvěřitelný tlak. Proto je třeba si neustále uvědomovat, že vás ochota komunikovat šlechtí a že je vaše práce důležitá.

  1. Buďte sami sebou

Je nutné myslet v první řadě na sebe. Není možné se celé dny přetvařovat, dělat, že jste přešťastní a u toho si uchovat psychické zdraví. Jak ale můžete cokoli prodat, když se cítíte pod psa a nepřicházíte k zákazníkům s úsměvem? Ani jedna ze situací není ideální. Přesto k tomu, abyste se u své práce cítili dobře, existuje jednoduchá cesta. Uvědomte si opět první bod. Faktor pomoci. Nezapomínejte, že svou prací pomáháte a najít k důvody k úsměvu bude okamžitě snazší.

  1. Věřte svému produktu

Možná se zdá, že jde o samozřejmost. Nebo vám to naopak nepřijde důležité? Tak jako tak je faktem, že velké množství obchodníků selže právě na nedůvěře vůči svému vlastnímu produktu. Nelze přeci dlouhodobě prodávat něco, o čem sami nejste přesvědčení. Pokud byste svůj produkt nedoporučili své rodině a už vůbec ho nekoupili pro sebe, proč ho chcete prodat komukoli jinému? Dobrý obchodník není ten, kdo prodá cokoli na světě, ale ten, kdo si vybírá, pod jaký produkt se podepíše. 

  1. Zůstaňte čestní (především sami před sebou)

Každý úspěšný obchodník musí znát své osobní hodnoty. Věřit svému produktu je základ. Ať se děje cokoliv, buďte věrní svým hodnotám, zůstaňte féroví a nikomu nelžete. Prodávejte lidem jen to, o čem jste přesvědčeni, že jim bude k užitku, nikoli k vzteku. 

  1. Selhávat příliš dlouho obchodníka zabíjí

Tento bod se týká spíše manažerů a vedoucích týmů. Pokud máte pod sebou obchodníka a vidíte, jak se ve své práci topí, hoďte mu záchranný kruh. Nenechte ho selhávat. Komunikujte, ptejte se a hledejte jádro potíží. Možná mu problém pomůžete vyřešit mnohem snáz a rychleji, než kdybyste ho nechali se s ním samotného popasovat. Třeba tím dokonce prodloužíte jeho kariérní životnost. 

Více z minulé konference si můžete připomenout zde. Pokud chcete načerpat novou dávku inspirace, slyšet výborné řečníky a dozvědět se co nejvíce z aktuálního světa businessu, zavítejte na letošní ročník konference Tajemství obchodu. Vstupenky jsou nyní v prodeji. Pro více informací a aktualit sledujte náš blog a Facebook  Business Leaders.

© Viktorie Kobásková